Hveteøl med honning

På en tur til Tallinn for noen år siden fikk jeg smake på et lokalt brygg jeg mener skulle være et hveteøl med innslag av honning. Fantastisk gode greier.
Er det noen som har oppskrift/forslag på slikt liggende? (Jeg prøvde å hive en liter honning i et brygg til jul nå sist. Ble helt jævlig. )

På en tur til Tallinn for noen år siden fikk jeg smake på et lokalt brygg jeg mener skulle være et hveteøl med innslag av honning. Fantastisk gode greier.
Er det noen som har oppskrift/forslag på slikt liggende? (Jeg prøvde å hive en liter honning i et brygg til jul nå sist. Ble helt jævlig. )

Har selv nettopp laget en Pale Ale med innslag av honning, det hjelper deg kanskje ikke så mye men jeg brukte 500 gram honning og 3000 gram ekstrakt på 19,5 liter.
OG var 1,057 og den gikk ned til 1,011 FG så den gjæret bedre ut enn vanlig som du må ta høyde for hvis du bruker en del honning+ den bruker litt lengre tid på å bli ferdig, kan sikkert med fordel stå en ekstra uke med primærgjæringen (min stod bare 2 men håper på det beste)

Først må du finne ut hvilken honning du vil bruke, forskjellig honning har forskjellig smaksintensitet. Lynghonning f.eks. har mye mer smak enn akasiehonning, som nesten smaker bare sirup. Så vil jeg anbefale å bruke små mengder, for mye honning blir som du skriver, helt jævlig. Jeg brukte 500g lynghonning på 25 liter porter, ble forferdelig, smakte kun honning. Hvis du tilsetter honningen etter stormgjæring, kan du tilsette litt, f.eks. 100g, la det gjære ut noen dager for så å smake. Så eventuelt tilsette mer om det trengs. Personlig tror jeg at jeg ALDRI kommer til å tilsette honning i øl igjen.

Tilbake
Topp