Hvilke humlesorter egner seg for dyrking i Norge?

Rolf

 
Hepp!

Det finnes allerede bøtter og spann med dyrketråder her, men jeg savner likevel en post der man får en god oversikt over hvilke sorter som har vært prøvd, hvor i landet det ble gjort og ikke minst hvordan resultatet ble. Jeg kan gjerne oppdatere denne førsteposten med en fin tabell fortløpende etter hvert som det kommer inn informasjon.

Oversikten er jo også fin dersom man skal tigge til seg en humlerhizom eller så fra en som bor i nærheten.


[size=16pt]Humleerfaringer[/size]

Humlesort          Lokasjon                      Humlefangst       Spesielle kommentarer
CascadeTrondheim og OsloIngen så langtPlantet juni/juli, ble et par meter og fikk blomster
Centennial Bekkdal, TrondheimIngen så langtPlantet juni/juli, ble et par meter og fikk blomster
Early BirdOslo?Noe
FugglesTrondheim og OsloIngen i Trondheim, noe i Oslo
HerzbrückerBekkdal, TrondheimIngen så langt
MagnumBekkdal, TrondheimIngen så langt
Northern BrewerBekkdal, TrondheimIngen så langt
Saazer Bekkdal, TrondheimIngen så langt
Select Bekkdal, TrondheimIngen så langt
TargetOslo?Små, men mange
TaurusBekkdal, TrondheimIngen så langt
TettnangerBekkdal, TrondheimIngen så langt


[size=16pt]Generelle tips[/size]

  • Plassering: solrikt og varmt, gjerne inntil en sørvendt vegg
  • Jordsmonn:Skikkelig jord er bra, ved mye sand eller leire må man skuffe på matjord. Det bør heller ikke være for vått i grunnen.
  • Beskjæring: Etter at skuddene har kommet, kutt bort de minste slik at du sitter igjen med 3-4 kraftige skudd.
  • Gjødsel:



Edit: Oppdatering av tabell, div annet smått. Slenger også på generelle tips som folk kommer med etter hvert. Har jeg misforstått noe er det bare å skrike ut, så endrer jeg. Tradisjonen tro kommer jeg nemlig til å skrive minst en ting som er riv ruskende galt.
 
Tja, litt vanskelig å si. Jeg er av den oppfatning at man kan få ganske mange typer til å gi avkastning i større eller mindre grad her, med mye sol og varme, god vanning og jord, tilskudd av kompost og gjødsel og å kutte bort overskytende skudd, samt motangrep mot eventuelle lus.

Har selv dyrket (i Trondheim)
- 3 typer "norsk" humle (fra Tautra, Malvik og Lamon),
- Fuggles (England)
- Northern Brewer, Aroma, Bitter, Tettnanger, Magnum, Herzbrücker, Taurus, Select (Tyskland)
- Cascade og Centennial (USA)
- Saazer (Tsjekkia)

De tyske (+ Saazer) ble kjøpt fra Tyskland, men fikk en lang reise og ventetid før de ble hentet, så Perle og Hallertauer (trolig Mittelfrüh) døde etter ankomst. Det var vel ganske godt gjort at resten overlevde.

Jeg innså i sommer at der jeg hadde best plass for plantingen, har det blitt for kaldt (bekkdal) og lite lys, så de blir nok flyttet til neste år. Dette har gjort at det ikke var så mange som blomstret, men Cascade og Centennial som ble plantet i juni/juli, ble et par meter og fikk begge blomster (Centennial så ut til å trives best), da de sto oppe mot husveggen. Ellers ble alle plantene 3-6 meter høye/lange.
 
Lars skrev:
De tyske (+ Saazer) ble kjøpt fra Tyskland, men fikk en lang reise og ventetid før de ble hentet, så Perle og Hallertauer (trolig Mittelfrüh) døde etter ankomst. Det var vel ganske godt gjort at resten overlevde.

Hvorfra i Tyskland handlet du ?

Lars skrev:

bekksal, mao. ved en bekk eller er det et sted ?
Bekker/elver gjør det kaldt og dreper det meste har jeg inntrykk av.
 
Oddvar Demmo skrev:
Lars skrev:
De tyske (+ Saazer) ble kjøpt fra Tyskland, men fikk en lang reise og ventetid før de ble hentet, så Perle og Hallertauer (trolig Mittelfrüh) døde etter ankomst. Det var vel ganske godt gjort at resten overlevde.

Hvorfra i Tyskland handlet du ?

Eickelmann.

Oddvar Demmo skrev:
Lars skrev:
bekksal, mao. ved en bekk eller er det et sted ?
Bekker/elver gjør det kaldt og dreper det meste har jeg inntrykk av.

BekkDal, en dal med bekk i.  ;) Ligger nok 4-5 høydemeter lavere enn huset, og det er merkbar temperaturforskjell, uten at jeg har målt med annet instrument.  Det vokser temmelig frodig over hele eiendommen, men det som krever mest varme og sol må settes oppe ved huset. Det skal sies at flere humletyper blomstret også ved bekken, men utlendingene var ikke så voldsomt villige på den biten der. En norsk type som sto begge deler, trivdes også mye bedre oppe ved husveggen, som selvfølgelig også gir ekstra ly og varme. Skulle vel helst ha gjort avtale med en nærboende bonde med sørvendt låve om å dekke veggen hans. :) Hadde vært ideelt å hatt det hjemme, da det er lettere med daglig tilsyn og eventuelle justeringer underveis, men kutter nok drastisk ned på antall typer til neste år, og sende resten på Tautra.
 
Mye avhenger nok av de lokal vekstforholdene, som Lars skriver, men det er jo ikke tilstrekkelig bare å få planten til å trives og vokse (dét skal ikke være så vanskelig) og å danne blomster/"kongler", men blomstene/konglene bør ha såpass varmt klima at de får tid til å bli skikkelig MODNE også! Den beste humlesorten for norsk klima skal etter sigende være Early Bird, som navnet antyder blir den tidlig moden. (Jeg har ikke forsøkt selv.) Hvis du har lyst å smake den humlen anvendt i et "kjøpeøl", så finnes (fantes) Shepherd Neame Early Bird i pasteurisert flaske på Systembolaget, og selvsagt på cask i Sør-England.
 
Sigmund skrev:
Mye avhenger nok av de lokal vekstforholdene, som Lars skriver, men det er jo ikke tilstrekkelig å bare å få planten til å trives og vokse (dét skal ikke være så vanskelig) og å danne blomster/"kongler", men blomstene/konglene bør ha såpass varmt klima at de får tid til å bli skikkelig MODNE også! Den beste humlesorten for norsk klima skal etter sigende være Early Bird, som navnet antyder blir den tidlig moden. (Jeg har ikke forsøkt selv.) Hvis du har lyst å smake den humlen anvendt i et "kjøpeøl", så finnes (fantes) Shepherd Neame Early Bird i pasteurisert flaske på Systembolaget, og selvsagt på cask i Sør-England.

Helt enig i det, og det var nok der kulden stoppet avlingen, slik som jeg ser det iallefall. Det er også tjukk leirjord rundt bekken, som jeg har spedd ut med endel sandholdig jord/plantejord, men kunne nok også hatt enda mer sand rundt. Dette kan også ha virket inn, selv om det nok ikke har vært like avgjørende, tror jeg da. Flere av humletypene fikk blomster, men som du påpeker så fikk de ikke nok tid på seg til å bli store og modne nok under de forholdene som gjaldt. Har foreløpig kun høstet avling fra norske typer, og da bare de ved husvegger, selv om jeg også kunne høstet noe ved bekken. Klarte aldri å få på plass solide nok stolper der nede, så det ble seende ganske skeivt, buet og skakt ut i humleplantasjen, der bambuspinner med flere skjøter, lange greiner og andre diverse provisoriske stenger gjorde sitt beste for å holde seg oppe. :)
Centennial kunne jeg plukket inn en liten neve med, men jeg somlet til det var for sent. Det lover likevel veldig bra, da den ble plantet midt på sommeren..

Har man en lun og varm solvegg, tror jeg det er mulig med en rekke typer, selv om det selvfølgelig er bedre odds for å lykkes med de typene som er mest hardføre og trenger kort sessong. Nøgne Ø har vel (hatt?) et prosjekt på humledyrking med ulike typer, men har ikke hørt hvordan det går.

Skal holde øynene åpne for øltipset!
 
Yes, de lokale forholdene spiller nok ganske mye inn ja, men de var det ikke tanken å ta høyde for. Den enkelte mann (eller kvinne) får nesten selv ta ansvar for ting som gjødsel, beskjæring, jordforhold, lys, vanning osv. Selv om man jo absolutt kunne vurdert å dytte inn slik informasjon også, det eneste jeg er redd for da er at ting blir fryktelig omfattende.

Siden det nevnes Eickelmann, det var den gjengen som bare snakket tysk, riktig? Jeg skal ned til Tyskland i begynnelsen av mars, men kan ikke et kvekk tysk. Om noen føler for å bestille varer som kan leveres på hotellet til meg så kan vi gjerne snakke litt nærmere sammen...
 
Rolf skrev:
Siden det nevnes Eickelmann, det var den gjengen som bare snakket tysk, riktig? Jeg skal ned til Tyskland i begynnelsen av mars, men kan ikke et kvekk tysk. Om noen føler for å bestille varer som kan leveres på hotellet til meg så kan vi gjerne snakke litt nærmere sammen...

Det er jo av interesse, men om det har noe for seg å "plage" deg fremfor å bestille på vanlig måte er jeg ikke sikker på, du skal jo ha det med deg, stor kuffert, toll osv.
 
Oddvar Demmo skrev:
Rolf skrev:
Siden det nevnes Eickelmann, det var den gjengen som bare snakket tysk, riktig? Jeg skal ned til Tyskland i begynnelsen av mars, men kan ikke et kvekk tysk. Om noen føler for å bestille varer som kan leveres på hotellet til meg så kan vi gjerne snakke litt nærmere sammen...

Det er jo av interesse, men om det har noe for seg å "plage" deg fremfor å bestille på vanlig måte er jeg ikke sikker på, du skal jo ha det med deg, stor kuffert, toll osv.

Altså... jeg tenkte jo å ha med noe selv også da, så snill er jeg ikke at jeg bare tar med for andre  >:D
Tanken var at jeg fikk ting raskere med meg til Norge og at sjansene for at plantene/rhizomene skulle overleve var bedre.
 
Av de tre engelske humlsortene vi har hatt de siste to årene er det Target som har gitt størst avling. Små "kongler" men mange av dem...
De to andre, Early Bird og Fuggles, var ganske like det siste året. Plantet noen Cascade rhizomer forrige vår, men det ble ikke noen avling på dem i høst.

Regner med at vi kan klippe av noen rhizomer av de engelske plantene i år, så hvis noen er interessert kan jeg ta med noe hjem fra påskeferien. Skal komme tilbake med en påminnelse når det nærmer seg...
 
Tilbake
Topp