Hvilke humletyper bør jeg ha på lager i fryseren?

Viktste

Norbrygg-medlem
Folkens;
Etter en gjennomgang av humlelageret mitt har jeg funnet ut at jeg har bittelitt av alt for mange sorter. Derfor tenker jeg å redusere antall typer, og heller ha mer av noen få sorter.

Så - dersom jeg skal ha humle på lager til å brygge følgende ølsorter: Tysk Pils, Bokk/juleøl, Pale Ale, IPA, APA, hvilke humletyper er et "must" å ha på lager...?
 
Det kan være greit å ha bare én eller noen få typer typisk bitterhumle (Magnum, Nugget, Northern Brewer). Disse er så bitre at de tar mindre plass. Men det kommer ellers helt an på hvilke humletyper du foretrekker. Til aroma så liker jeg å ha Saaz på lager til pils og annet undergjæret øl. Kan også byttes eller suppleres med Hallertauer Mittelfrüh, Hersbrucker eller kanskje Perle. Til amerikansk øl blir det vel en av fire C-typer (Cascade, Columbus, Chinook, og en til jeg ikke kommer på nå). Engelsk øl har stortsett godt av East Kent Goldings, muligens Fuggle. Men dette er jo veldig generelt da. Det har kommet en del nye humletyper på markedet og det er i stor grad smak og behag her. Sjekk evt linkene og vedlegg i denne tråden: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1610.0.html :)
 
Dette er et meget godt spørsmål!

Det burde være mulig å ha en håndfull hovedsorter som dekker det aller meste. Jeg synes det er vanskelig, særlig på ale-siden, men på lager-siden har jeg kommet frem til at de svært mange spennende øltyper anbefales brygget med Hallertau: munich helles, dortmunder export, vienna, Oktoberfest, munich dunkel, schwarzbier,Maibock, Eisbock. En rekke andre sorter kan også brygges med Hallertau: Weizen, DunkelWeizen, Weizenbock, witbier, saison, belgian trippel, Belgian dark strong ale.

Når jeg summerer opp humlemengdene i de 35 mest spennende (for meg) øltyper finner jeg følgende fordeling (kilde: Brewing Classic Styles av Jamil Zainasheff & John Palmer):
1. plass: Hallertau (35%)
2. plass: Kent Goldings (23%)
3. plass: Northerrn brewer & Saaz (10%)
4. plass: Tettnag, Horizon & Lublin (5%)
5. plass: Magnum, Willamette, Challanger & fuggeles (2%)

Andre oppskriftsamlinger vil utvilsomt gi andre resultater, men dette er ihvertfall en indikator på hvilke typer man mest sannsynlig kan få bruk for.
 
Johanj, interessant med en oppsummering av humlebruk i så mange øl.

Overrasket er jeg vel egentlig over at hverken Styrian Goldings eller Cascadehumlen kom på lista. Mange av de oppskriftene jeg har skrapt sammen bruker disse. Interessant. Spesielt Cascade er vel en kjekk humle å ha liggende? Men seriøst? har dere så mye humle i frysen at dere må begrense mengden? Tydeligvis er mine 1.5 kilo av 13 forskjellige humler avslørende for min ferskingstatus... :)
 
Jeg bruker (nå etterhvert) mye Magnum og Northern Brewer til bitterhumle.  Det meste av lagerøl får en dose med Hallertauer (Heersbrucker, Mittelfrüh eller Tradition - alt etter hva som er tilgjengelig) og/eller Saaz.  Engelske ales får mest East Kent Golding, og så er jeg nok innom noen av de amerikanske citrushumlene (Amarillo, Cascade og Simcoe) uten å ha fått noen bestemt favoritt der. Så har du Magnum, Hallertauer, EKG og Cascade - ja så skal du nok kunne få til det meste av øltyper.

Jeg har forresten laget en (krise)pils med Simcoe og en (reste)pils med Nelson Sauvin, og begge ble gode.  Og nyttårsbokken vår har både EKG og Cascade - så ikke se deg blind på andres anbefalinger.  .  Det går godt an å lage pils med amerikansk humle, og ale med Saaz!  Så det så!!
 
Viktste skrev:
Etter en gjennomgang av humlelageret mitt har jeg funnet ut at jeg har bittelitt av alt for mange sorter. Derfor tenker jeg å redusere antall typer, og heller ha mer av noen få sorter.

Hvorfor det, egentlig? Hva er problemet? Variasjon og eksperimentering med humletyper er da spennende!
 
frode_skarstein skrev:
Overrasket er jeg vel egentlig over at hverken Styrian Goldings eller Cascadehumlen kom på lista. Mange av de oppskriftene jeg har skrapt sammen bruker disse. Interessant. Spesielt Cascade er vel en kjekk humle å ha liggende?

Tiltredes! Herlige humler begge to!
 
Jeg lurer på en ting om humle. Nå har jeg brygget 6 brygg, og har vært borti mange humletyper. Har litt lyst til å eksperimintere på egen hånd, men sliter litt med å kjenne forskjell på humletyper. Jeg tenkte eksperiminteringen min skal starte ved å bruke en maltsammensetning av en av mine favoritt APA, og prøve meg litt fram med humle. Kanskje også etter hvert eksperimintere litt med spesialmalten som er på den APA oppskrifta jeg "stjeler" maltsammensetningen på. Men en ting i gangen tenker jeg. Så jeg har litt kontroll.

Noen som har erfaringer, tanker om hvordan man kan bli klok på valg av humle? Har en teori selv om at jeg kunne brukt kun en humletype både som bitterhumle og aromahumle for å få kjenne skikkelig på den ene humlesmaken. Når jeg lukter i humleposene synes jeg det er svært vanskelig å skille dem :)

Er det en metode man kan oppleve humlesmaken untatt å brygge å brygge? :) Har vært lettere å satt sammen en egenkomponert oppskrift dersom man hadde kjent til hvilken aroma den enkelte humle gir. Hvor store forskjeller er det egentlig på ulike humler?

Beklager nok et langt innlegg for meg. En svakhet jeg har :)
 
J
Er det en metode man kan oppleve humlesmaken unntatt å brygge å brygge?

Gå på en pub med stort ølutvalg, og be om øl med en bestemt humletype. Ikke sikkert at bartenderen "har det i hodet", men med litt felles innsats kommer dere sikkert fram til noe. Du kan også gjøre forarbeid ved å søke på ratebeer.com på ølnavn som inneholder et humlenavn (bare søk på humlenavnet, f.eks. Citra). Men vær obs på at der også er mange andre gode øl som har en enehumle eller en dominerende humle, uten at dette framgår av ølnavnet. Det kan derfor være lurt å lese bryggeriets beskrivelse (om de har noen) på deres hjemmeside. Men noen bryggerier er livredde for å røpe oppskrifter eller gå i detaljer på ingredienser.
 
Hva ulike humler gjør ved tørrhumling kan du kanskje finne ut ved å tilsette litt humle i et mer eller mindre smakløst øl. En lett pilstype? Tror noen har gjort det slik, åpnet og hatt noen pellets i flaska og så korket. Så får det stå noen dager, kanskje fem?
Det er tråder på forumet om dette.
 
Jeg lurer på en ting om humle. Nå har jeg brygget 6 brygg, og har vært borti mange humletyper. Har litt lyst til å eksperimintere på egen hånd, men sliter litt med å kjenne forskjell på humletyper. Jeg tenkte eksperiminteringen min skal starte ved å bruke en maltsammensetning av en av mine favoritt APA, og prøve meg litt fram med humle. Kanskje også etter hvert eksperimintere litt med spesialmalten som er på den APA oppskrifta jeg "stjeler" maltsammensetningen på. Men en ting i gangen tenker jeg. Så jeg har litt kontroll.

Noen som har erfaringer, tanker om hvordan man kan bli klok på valg av humle? Har en teori selv om at jeg kunne brukt kun en humletype både som bitterhumle og aromahumle for å få kjenne skikkelig på den ene humlesmaken. Når jeg lukter i humleposene synes jeg det er svært vanskelig å skille dem :)

Er det en metode man kan oppleve humlesmaken untatt å brygge å brygge? :) Har vært lettere å satt sammen en egenkomponert oppskrift dersom man hadde kjent til hvilken aroma den enkelte humle gir. Hvor store forskjeller er det egentlig på ulike humler?

Beklager nok et langt innlegg for meg. En svakhet jeg har :)

Du kan jo prøve å tørrhumle en nøtral butikkpils, noe ala dette ekspeimentet:
http://www.bertusbrewery.com/2013/03/dry-hopped-bud-light.html
 
Den te-ideen var kanskje ikke dum...da får man kanskje i fram den nakne smaken/lukten av humla på en måte. Så er det jo en ganske kjapp måte å teste det ut på. Ihvertfall en slags grovtest kanskje? Så kan man ta steget å prøve det med en ganske plain paøe ale f.eks og koke flere små batch med favorittene :) Steike, brygging er gøy :) tusenvis av ting man kan teste ut :) Drømmen er jo å finne en knall oppskrift spesialtilpasset meg selv :) Og forhåpentligvis populær hos venner og bekjente også :)
 
Denne gir en indikasjon på hvordan de forskjellige humlene smaker:

http://www.hopunion.com/aroma-wheel/

Brygg en stor porsjon Pale Ale, kok i 45 minutter med en bitterhumle til ca beskjeden bitterhet og del porsjonen opp i så mange deler som er praktisk mulig...
Humle med typer som har klart forskjellige karakterer og kok 15 minutter.

Dette tar litt plass til gjæring, men du vil få et svar på om det er humletyper du foretrekker foran andre.
3-4 liter pr porsjon er nok.
Har du få kokekar tapper du av halvparten av vørteren før kok og lager 3-4 testporsjoner av den:
og like mange av andre halvparten.
viktig at bitterhumlen koker like lenge i alle prøvene.
Hvis du sliter med å kjenne forskjell på humletyper vil jeg anbefale at du investerer tiden dette tar.
 
Tilbake
Topp