Usmaker er ikke lett, tok usmak-kurs i Tønsberg for ca. et år siden, men klarte ikke å definere usmakene, selv med ett ark som beskrev hva vi skulle lukte å smake, så ble desverre ikke mye klokere med kurs.
Jeg har fått kjennskap til Diacetyl og DMS på mine egne brygg, og det jeg tenker når jeg ser oppskriften på Fuck Putin pale ale, så brukes det pilsner malt, og en koketid på kun 60 min, da tenker jeg at pilsnermalten burde få koke minst 90 min.
Jeg har fått DMS i et Lucky Jack jeg brygget tidligere, denne har 4,4 kg pilsnermalt som base, jeg testet ut å redusere koketiden, da jeg leste at mange her inne mener at det er mer en nok å koke en time. Det gikk ikke bra for min del, resultat ble en ekkel sur kloakk / søpplebøtte lukt i ølglasset, det var lukten som var værst, smaken var vel ganske normal mener jeg å huske. Av dette ølet gikk halvparten på fat og tvangskarbonering etter 14 dager gjæring, og halvparten på flaske og sekundærgjæring i 14 dager, det som var på fatet luktet mye verre en de på flaske, så sekundeærgjæringen fjernet noe. Etter dette koker jeg alltid 90 min, og ikke hatt det problemet siden heldigvis.
Du sier ikke noe om lukt på ølet ditt, bare smak, jeg regner med at du koker uten lokk og at ikke dampen kondenser og drypper tilbake i koken, da kan du få DMS
Diasetyl lukter smør, og det kan du få hvis gjæren ikke får nok tid til å rydde opp, jeg tror det ikke er et problem når en flasker og sekundær gjærer, men det kan fort bli et problem på et fat som går rett til tvangskarbonering i et kaldt kjøleskap, da har jeg erfart at smørlukten kommer sigende etter ca 2-4 uker.
Tror ikke dette var til noe hjelp, men det er i allefall årsak til de klare usmakene jeg har klart å få til, jeg brygger også på en G30, inkbird, gjærskap osv. Så kanskje det er noe der.