Hvilken usmak har jeg

Jeg satte ett fat med Bohemian Pilsner i kjøla i går, i dag smakte jeg på og ble veldig overaska. Pilsen var mer syrlig enn den sødmen den skal ha. Kan ikke si det var en vond smak men noe har skjedd. Jeg brygga to batcher samme dag og det første fate var helt som forventa.
I ettermiddag kom jeg på att jeg hadde fått en litt urolig tanke da jeg var ferdig med ett av fata, om jeg hadde glemt å tømme det for Chemsan
Kan dette være sammenhengen for den mer syrlige smaken ? Som sagt ikke vondt, men syrlig og alt anna enn pilsner, I tilegg er ikke øllet så klart som det normalt er

Har du mulighet for å måle pH så ser du jo fort om den er 4.5-4.7 som ferdig øl skal ligge på. Er det lavere så er det en viss sannsynlighet for at du har glemt å tømme fatet helt ja. Mistenker å ha gjort samme tabben sjøl et par ganger. ;)

Har du mulighet for å måle pH så ser du jo fort om den er 4.5-4.7 som ferdig øl skal ligge på. Er det lavere så er det en viss sannsynlighet for at du har glemt å tømme fatet helt ja. Mistenker å ha gjort samme tabben sjøl et par ganger. ;)
Palmer er litt uenig med deg der;). Han sier at lyse øl blir best mellom 4.0 og 4.4, mens mørke øl skal ligge mellom 4,3 og 4,7. (How to Brew, s.353.)

Men det er jo lov å være uenig med Palmer:). Må innrømme at jeg har vært for lat til å fjerne kullsyra for å få målt pH i ferdig øl, så jeg har ikke noe eget grunnlag for å mene noe:(. Dumt, det er helt klart noe jeg burde gjøre.

Palmer er litt uenig med deg der;). Han sier at lyse øl blir best mellom 4.0 og 4.4, mens mørke øl skal ligge mellom 4,3 og 4,7. (How to Brew, s.353.)

Men det er jo lov å være uenig med Palmer:). Må innrømme at jeg har vært for lat til å fjerne kullsyra for å få målt pH i ferdig øl, så jeg har ikke noe eget grunnlag for å mene noe:(. Dumt, det er helt klart noe jeg burde gjøre.
Jeg skjøt fra hofta her, skal innrømme det. Jeg måler ikke mitt annet enn i munnen. :)

Tilbake
Topp