Hvilken gjær til weizz/hveteipa

gle1

Norbrygg-medlem
50/50 med pils og hvetemalt sammen med humleprofilen til Amerikansk IPA fra Gahr hos bryggselv. Hvilken gjær vil dere anbefale å bruke? Palegjær, hvetegjær eller nøytral gjær?

Hva med Belle Saison eller 566? Da er du over i noe lignende Kinns Skoddehav. Det er hva jeg ville gjort. WLP001/S 05 gir vel amerikansk hveteøl (noe lignende Ass' hveteøl?). Palegjær (jeg regner med du mener en engelsk type?) gir en litt fruktig APA, noe avhengig av gjæringstemp, så klart, men jeg aner ikke hva all den hveten gjør med den. Blir kankje hverken fugl eller fisk? (Muligens både hummer og kanari ;))

Sist redigert:
Anbefale og anbefale. Holder du deg til tørr og vil prøve noe annet enn den vanlige 05 så gjør et forsøk med 06 og forholdsvis lav temperatur. Start rundt 15-16C ?
Obs. Den gjærer normalt bedre ut enn 05 så hadde du tenkt noe mellom 6 og 7% blir det kanskje en prosent sterkere.
Belle tror jeg gir mye større forskjell. Har forsøkt med 06 og gjør det nok flere ganger.

Kjør på med weissbiergjær. Jeg brukte weihenstephaner-gjær på en IPW jeg lagde tidligere i år. Den ble knall.

Fruktigheten og spesielt banan-smaken som weissbier-gjær gir, passer svært godt sammen med grapefrukt og andre sitrusaromaer man får fra humla.

Tilbake
Topp