Hvilken pumpe og temperaturkontroller til bb30

Hei,

Jeg er fersk på hjemmebrygging og blodfersk på utstyrsfronten, men begynner allerede å gå lei av temperatur og meskereguleringen på min (nesten) umodifiserte bb30. Hittil har jeg kun isolert bb30 en med tilpasset liggeunderlag. Det hjelper jo en del.

Dette er neppe noe nytt for noen av dere men her kommer spørsmålene allikevel:

1. Temp regulering: Hvilken temperaturkontroller anbefaler dere å skaffe for bb30? Mulig å montere for en amatør?

2. Hvilken sirkulasjonspumpe har dere erfaring for som god (nok) for sirkulering under mesking?

3. Hvordan anbefaler dere å måle temp - evt kombinert med pumpen?

http://m.ebay.com/itm/160788346648 denne pumpen har fungert veldig bra for meg. Jeg ble overrasket da jeg så hvor liten den var, men den er grei så lenge man ikke søler malt utenfor røret, og den er svært enkel å rense. Trenger heller ikke strupes siden den leverer akkurat passe trykk.
Også kan du feks bruke dette til å styre temperatur http://m.ebay.com/itm/141021325676?nav=SEARCH&sbk=1

Hei, siden du sier at du er "blodfersk" på utstyrsfronten, regner jeg med at det er generasjon 3 av BB30 du har kjøpt?

Har ikke lang erfraring med BB30 jeg heller, men synes vel at det er såpass gode muligheter til å regulere både temperatur og effekt på varmeelementet, at det egentlig ikke burde være noe problem. Liggeunderlag eller annen isolering er sannsynligvis et "must".

Beer Brew sirkulasjonpumpe generasjon 2 virker greit nok, eneste jeg har tenkt å gjøre er å montere et overrislingsrør på enden av slangen. Det kan f.eks. brukes et 10mm stålrør, som tettes igjen enden ved å klemme sammen røret, og så bore noen hull "litt her og der" på undersiden.

For å måle temperatur litt lenger opp i kjelen, kan det muligens monteres et fast termometer på utsiden, som f.eks. dette fra Humlegården Ekolager:
http://shop.humle.se/utrustning/matning/brewmometer-fast-termometer-inkl-genomforing Vet ikke om andre, mer erfarne brukere har synspunkter på dette?

Lykke til!

Du bør fordele vørteren fra pumpa på ut- og innsiden av maltrøret under mesking.  Temp bør måles ut av kranen. Min erfaring da.

--

Hans Einar skrev:
Du bør fordele vørteren fra pumpa på ut- og innsiden av maltrøret under mesking.  Temp bør måles ut av kranen. Min erfaring da.

--

Kan bli litt "pirkete" på BB30, da diameteren på meskerøret er nesten like stor som kjelen?? Har ikke prøvd dette selv...

nonshaugen skrev:
For å måle temperatur litt lenger opp i kjelen, kan det muligens monteres et fast termometer på utsiden, som f.eks. dette fra Humlegården Ekolager:
http://shop.humle.se/utrustning/matning/brewmometer-fast-termometer-inkl-genomforing Vet ikke om andre, mer erfarne brukere har synspunkter på dette?

Og alle som leste dette skjønte vel at dette ikke er mulig med BB30, eller med noe annet bryggeri med maltrør inne i kjelen...  Beklager så mye, men det må ha vært begeistringen over Hansas nye IPA som gjorde meg litt ukonsentrert  :bank2:

Takk for mange nyttige svar. Blodfersk er vel mer et uttrykk for min manglende erfaring på å modifisere utstyret. Jeg har v2, derfor utfordringen med temp.kontroll.

Konkret tips på pumpe og pid hjelper. Skal forsøke den piden du nevner Heksta. Bør jeg overlate pidmontering til noen med elektrokompetanse?

Når det gjelder pumpe/sirkulasjon og fordeling på utsiden og innsiden av maltrøret så lurer jeg på hvordan du har rigget dette Hans Einar. T kobling og to slanger med ca samme mengde pumpet til innside og utside? Evt. to separate overrislingsslanger/rør? Har du i tilfelle hatt tempsensor rett på kranen før pumpetilkobling? Hvis så: hvilken kran, kobling og sensor?

Skal brygge senere i dag og få tatt noen bilder av mitt oppsett. Det er forøvrig etter tips her inne fra. Fungerer veldig bra er min erfaring. Jeg bruker forøvrig brewtroller til styring. Kan og anbefales.  Fikk gutta i usa til å lage en versjon av firmwaren tilpasset en kjele og hlt.

--

Her er mitt oppsett:
Pumpe går til fordeler laget av biltemadeler. Det er viktig at det er litt tyngde i dette så det ikke flyr rundt når en røreri mesken. To ventiler slik at jeg kan styre mengde flow hvor jeg vil. Temp sensor i T-leddet.
2013-10-06%2014.23.59.jpg

Et bilde fra Brewtrollereren rett etter oppstart, hvor den holder på å varme HLT og vann til innmesk:
2013-10-06%2014.24.55.jpg

Pent rørarbeid. Ser klart poenget med ventilene, slik at en kan justere flow på begge sider.  Takker for innspill og bilder.

Da er det frem med tegnebrettet,  tur til biltema og deretter mekking her på berget.

Hvilken pumpe har du valgt å bruke på dette oppsettet?

Og hvor tar du tempen ?

Tempen tar jeg der du ser på bildet av røret. I T-leddet. Rett før det går i mesken. Når jeg skal steppe opp til neste trinn stenger jeg kranen på utsiden for å ha kontroll på stigning av temperaturen i mesken. Når ny temp er oppnådd, åpner jeg igjen på utsiden. for å stabilisere.

Jeg har brukt denne punpen i et år. Børsteløs. Rikelig med flow. Lett å vaske. Ikke foodgrade da.. så det blir jo et valg...
http://www.reservedel.no/hvitevare/vaskemaskindeler/pumper/t-mmepumpe-hanning-30-watt-universal
3122406.jpg

Takker for alle  gode råd og inspirasjon!

Nå er det bare å bestille og begynne å mekke.

Tror jeg går for den sist nevnte pumpa p.g.a. god flow.

Tilbake
Topp