Hvilket klarningsmiddel bruker dere ?

Selv brukte jeg Irish Moss i begynnelsen, er enig i at det kan virke som at det går like bra uten, for noen år siden fikk jeg protafloc tabletter, det ble en meget klar vørt av det men mye humle/proteingrums i bunnen som kom med i gjæringskaret.
Igår brukte jeg Supermoss, har hatt den så lenge at jeg måtte skrape av 3 ml. til mitt 65-70 liters brygg, men det funket alikevel, tilnermet ikke noe grums i gjæringskaret, det lå fint igjen i kokekjelen.
Supermoss heretter, eller er det meg som misset noe ?

Har brukt irish moss på nesten alle brygg (15-16 bygg kanskje) ... og aldri prøvd noe annet. Vanskelig å sammenligne da :)

Men de funker for oss og da er vi litt redd for å bytte ... så dette var i grunn interessant! Spennende og se om flere har erfaringer med flere produkter og om de foretrekker det ene foran det andre.

Jeg begynte å bruke Irish Moss etter ca 20 brygg, og mener selv at bryggene mine er klarere enn de tidligere. Jeg har riktignok endret oppsett og teknikk og masse annet siden starten, men tror at mossen skal ha mye av æren for at ølet ser såpass bra ut.
Jeg har ikke forsøkt noen andre produkter.

Planten Irish moss er basisen for Supermoss, Klar Urt, Protafloc og Whirlfloc. De fire siste er bare foredlet, slik at virkestoffet carrageenan (et polysakkarid) forekommer i renere form. Følgelig er disse mer effektive enn Irish moss i forhold til mengden man bør bruke.

Bruker Protafloc. Fornøyd med dette, men som Gahr sier er dette bare foredlede produkter av Irish Moss.

Viktigheten av blankt øl falmet i en forferdelig fart her i huset. Folk ser ut til å like ølen likevel  :brygging:

runarstock skrev:
Viktigheten av blankt øl falmet i en forferdelig fart her i huset. Folk ser ut til å like ølen likevel  :brygging:

:)  men det er blank vørt jeg snakker om, hva ølet blir er opp og ned.
Jeg er klar over at alt er fra samme stoff men jeg synes p se det er stor forskjell på de.

Oddvar Demmo skrev:
runarstock skrev:

:)  men det er blank vørt jeg snakker om, hva ølet blir er opp og ned.
Jeg er klar over at alt er fra samme stoff men jeg synes p se det er stor forskjell på de.

Da har jeg bare misforstått hele sulamitten :D
Er veldig for å slippe trub i bøtta. Brukte blomst for første gang på en evighet. Den tok seg av all trub, på bekostning av avtapningshastighet. Stappa en stålskrubb i innsuget på krana :)

runarstock skrev:
Oddvar Demmo skrev:
runarstock skrev:
Viktigheten av blankt øl falmet i en forferdelig fart her i huset. Folk ser ut til å like ølen likevel  :brygging:

:)  men det er blank vørt jeg snakker om, hva ølet blir er opp og ned.

Er veldig for å slippe trub i bøtta. Brukte blomst for første gang på en evighet. Den tok seg av all trub, på bekostning av avtapningshastighet. Stappa en stålskrubb i innsuget på krana :)

Bazookascreen er vel nesten det samme :)
http://bryggeland.no/bazooka-filter-30-cm-1-2-tom.html

Oddvar Demmo skrev:
runarstock skrev:
Oddvar Demmo skrev:
runarstock skrev:
Viktigheten av blankt øl falmet i en forferdelig fart her i huset. Folk ser ut til å like ølen likevel  :brygging:

:)  men det er blank vørt jeg snakker om, hva ølet blir er opp og ned.

Bazookascreen er vel nesten det samme :)
http://bryggeland.no/bazooka-filter-30-cm-1-2-tom.html

Riktig! Men stålskrubben er bellig! og litt mer MacGruber. Digger McGruber :D

Gahr skrev:
Planten Irish moss er basisen for Supermoss, Klar Urt, Protafloc og Whirlfloc. De fire siste er bare foredlet, slik at virkestoffet carrageenan (et polysakkarid) forekommer i renere form. Følgelig er disse mer effektive enn Irish moss i forhold til mengden man bør bruke.

Men er konklusjonen at disse foredlede produktene omtrent like gode?
Eller er det noen ups and downs?

Tim skrev:
Gahr skrev:

Men er konklusjonen at disse foredlede produktene omtrent like gode?
Eller er det noen ups and downs?

Ja, de er nok veldig like. Har brukt endel protafloc, og hatt veldog gode resultater med det. Whirfloc ser og oppfører seg nok identisk.

Jeg har erfaring med Irish moss, Klar Urt og Protafloc. Har vel stort sett fått klar vørter av alle, men doseringen er mindre med Protafloc. Hvor godt trubet pakkes og hvor lite man får med over i kokingen er etter min erfaring avhengig av whirlpooling, maltmengder og avtappingen og ikke selve klaringsmiddelet.

Jeg bruker Irish Moss, gir greit klart øl på flaske, hvordan vørteren er bryr jeg meg mindre om. Drikker ikke vørter. Bruker 4-6 g pr 20 l av kjip kvalitet (tørka tang?),  funker fint.

Tilbake
Topp