Amigase i gjæringskaret

God kveld,
Jeg holder på å brygge en imperial stout, der jeg hadde cirka 67% basemalt og 33% spesialmalt blant annet mange mørke malttyper.
15 kilo malt og 25 liter vørter i gjæringskaret og 4 pakker US05.
OG etter kok var 1,104 og beregnet F.G 1,057 jmf Beersmith.
Jeg brukte cirka 20 dråper amigase for å få F.G så lav som mulig og unngå for søtt øl.
Etter 5 uker i gjæringskaret er S.G 1,016, noe som gir en abv på cirka 12%, som skal være metningspunktet til US 05-gjæren.
Hadde tenkt å tilsette champagnegjær for å få full utgjæring, til 1,000.
Men har hørt fra andre at det et meget usikkert hvilket punkt F.G vil ende på.
For å unngå flaskebomber, har jeg fått tips om å varme opp vørteren til 80 grader for å "kverke" amigasen og deretter tilsette champagnegjæren før flasking.

Noen som har erfaringer med tilsvarende ?
Noen med tips om how to do it ?
 
Oi, her var det mye på en gang, gitt.
Det er usikkert hvor lav FG du får, men er det en ting jeg definitivt ikke vil anbefale, er å varme opp _ØLET_ til 80 grader for å kverke amigasen.
Nå som du har kommet såpass langt i gjæringsprosessen er det naturlig å omtale det som øl, ikke vørter.
Ved å varme opp øl er det veldig mye du vil ødelegge i tillegg til amylasen. Det er smaksstoffer og du vil oksidere ølet ganske heftig. Jeg vil gå så langt å si at du rett og slett ødelegger ølet ved å varmebehandle det.

Jeg vet ikke helt hvorfor du ønsker å ha så lav FG på en imperial stout i utgangspunktet, men hver sin smak osv.
Hvis du vil ha mest mulig utgjæring ville jeg bare tilsatt champagnegjæra. Amigasen er nok ferdigjobba nå, og vil ikke konvertere noe særlig mer dekstriner til sukker.

For å unngå å risikere flaskebomber kan du ta en FG måling med 1 ukes mellomrom og øke gjæringstemperaturen mot slutten. Om FG holder seg stabil da, vil du neppe få flaskebomber når ølet er ferdig karbonert heller.
 
Støtter Hallstein her... og en IS på 12% + det Champagne gjæren vil spise med en FG på 1.000 høres helt forferdelig ut...
Siden du har en SG på 1.016, ville jeg ha tilsatt sukker + en karboneringsgjær som kun spiser sukker.
 
Står mye her https://forum.norbrygg.no/threads/protagonist.45362/

33% spessialmalt høres forresten veldig mye ut. Jeg vil også annbefale å tvangskarbonere dette ølet. Tilsetter du vingjær og gjærer ut til dens maks tålegrense vil det bli umulig å senere karbonere naturlig
Nå som du også har tilsatte amigase vil du nå ha mye enkle sukkerarter i ølet som vil kunne gi flaskebomber hvis du velger å karbonere naturlig
Smaker ølet søtt?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp