Hvor får en tak i oksygenkolbe?

Hei,

jeg lurer på hvor de som tilfører ren (medesinsk) oksygen har skaffet kolbe, regulator og påfyll?

mvh
Yngve
 
Det er ikke så lett å få tak i dette og du bør være klar over at det koster flesk.
4000kr for de flaskene som brukes i ambulansen, de har regulator montert på flaskene.
www.polarmed.no

Du kan også leie flaske fra yara, men det koster også mye samt du må ha resept fra lege om at du trenger det.

Det billigste er å skaffe deg en 5L oksygenflaske som er beregnet for sveising. Disse kan du rense å få fylt med medisinsk oksygen i visse dykkerbutikker, du kan også fylle noe som blir kalt "pustegass". Det er det samme som medisinsk oksygen.
Regulator koster ca 1500kr, stein og slange koster ca 300kr.

Her ser du bilde og historien bak mitt oppsett
http://ringnesherre.blogspot.com/2007/04/o2.html
 
Hei,

takk for svaret! Veldig fin blogg du har. Det hadde vaert morsomt med enda flere bilder av utstyret ditt:) F.eks nede i mesketanken..

mvh
Yngve
 
Jeg var en tur innom "Eiva" i Skien i går. En kan leie en 20l flaske, 1300,- + moms pr år eller kjøpe en 5l flaske til 2200,- + moms.
Det koster 265,- + moms å fylle.
Dette er industri-oksygen. Han jeg snakket med mente gjengene og dermed regulator var likt med det som brukes til CO2. Kan jeg dermed bruke Clas Ohlson Reduksjonsventil
30-1497 ? Eller den jeg har til CO2 anlegget?
Medisinsk oksygen blir bare gitt til folk med resept eller var det tilatelse?
Hvordan er prisnivået på dette utstyret?
Er industri oksygen greit å bruke? Jeg ble sent dit av folket i en dykkerbutikk, de fyllte flaskene der.
???
 
Jeg kan bekrefte at oksygenarmatur passer på Cu2, selv bruker jeg bl.a. en AGA ogsygenregulator, men disse skal ikke ombyttes, jeg nevner det bare for ordens skyld, vi ønsker jo rene regulatorer så det er neppe noe brennbart i dem, som olje fx, den brenner jo så godt sammen med oksygen at raketter kommer seg til månen  :)
Dykkere bruker gjerne kalle pusteluften deres for oksygen, men de gjør heller det motsatte av fjellklatrerer, de blander ut pusteluften for ikke å bli oksygenforgiftet.
Så har du ikke en tante med kols tror jeg et sveisefirma må bli den vi får oksygen fra.
 
janh skrev:
Jeg var en tur innom "Eiva" i Skien i går. En kan leie en 20l flaske, 1300,- + moms pr år eller kjøpe en 5l flaske til 2200,- + moms.
Det koster 265,- + moms å fylle.
Dette er industri-oksygen. Han jeg snakket med mente gjengene og dermed regulator var likt med det som brukes til CO2. Kan jeg dermed bruke Clas Ohlson Reduksjonsventil
30-1497 ? Eller den jeg har til CO2 anlegget?
Medisinsk oksygen blir bare gitt til folk med resept eller var det tilatelse?
Hvordan er prisnivået på dette utstyret?
Er industri oksygen greit å bruke? Jeg ble sent dit av folket i en dykkerbutikk, de fyllte flaskene der.
???

Medisinsk oksygen kan bli gitt med tillatelse. Det finnes også noe som heter "pustegass". Den er identisk med medisinsk o2, forskjellen er måten flaskene fylles(har jeg hørt). Sveise o2 er helt greit, irforhold til renhet så kan svært lite leve i ren o2 så du trenger neppe noe filter eller annet for å rense o2 selv om du går for sveisegassen. Barents explorer i oslo selger medisinsk o2 til 150kr for 5l.
 
Luftpumpe, Stein og slange kan og kjøpes i dyrebutikker. Det er det jeg bruker. Man får da inn atmosfærisk luft med kun 21% oksygen og 78% Nitrogen, men det funker det og.
Gjæringa har gått kjappt og greit i gang på de batchene jeg har brukt dette på.

Akvariepumpene har forøvrig som regel et mikrobe-filter ved luftinntaket, så kontamineringsfaren fra luft er relativt liten. Stein og slange kan desinfiseres ved å koke de en halvtime. 

-Erlend
 
Medisinsk oksygen kan bli gitt med tillatelse. Det finnes også noe som heter "pustegass". Den er identisk med medisinsk O2, forskjellen er måten flaskene fylles(har jeg hørt).

Hvilken farge har disse flaskene ?
forøvri innholder svarte flasker luft, grå flasker med.oksygen , blå flasker sveiseoksygen og grønne nitrogen.
Det er mye rot med begrepene oksygen og luft, selv blant de som skulle vite forskjellen, og litt dumt viss du har handlet dyr oksygen på en svart flaske for da er det bare luft som vi har nok av.
 
Jeg bruker akvariepumpe og sten, men ville bare undersøke om det var mulig å få tak i O2 her i fjorden. For 3000,- kan jeg få ren O2, men er resultat så mye bedre enn akvariepumpe at det kan forsvares ?(utrolig, et snev av fornuft)   
 
janh skrev:
Jeg bruker akvariepumpe og sten, men ville bare undersøke om det var mulig å få tak i O2 her i fjorden. For 3000,- kan jeg få ren O2, men er resultat så mye bedre enn akvariepumpe at det kan forsvares ?(utrolig, et snev av fornuft)   

Antagelig ikke  :neinei: , men mye morsommere.  :besserwisser:
Oddvar Demmo skrev:
Medisinsk oksygen kan bli gitt med tillatelse. Det finnes også noe som heter "pustegass". Den er identisk med medisinsk O2, forskjellen er måten flaskene fylles(har jeg hørt).

Hvilken farge har disse flaskene ?
forøvri innholder svarte flasker luft, grå flasker med.oksygen , blå flasker sveiseoksygen og grønne nitrogen.
Det er mye rot med begrepene oksygen og luft, selv blant de som skulle vite forskjellen, og litt dumt viss du har handlet dyr oksygen på en svart flaske for da er det bare luft som vi har nok av.

Min flaske er grå, men på jobben har vi hvite 2l flasker fra AGA med medisinsk o2. Etter å ha snakket litt med gutta på YARA og AGA fikk jeg beskjed om at jeg kunne få både sveise o2 og "pustegass" med forbehold om at flasken var trykktestet og tålte rett trykk(bar).
 
Bruk av pumpe kan gjøes enda bedre.
Akvariepumpe med keramisk sten har fungert dårlig for meg. Boblene ble større ved bruk og tilslutt røk stenen i liminga. Kjøpte en 0.5micron diffusjonssten (av metall) og denne har fungert mye bedre, boblene mikroskopiske i forhold til keramisk sten, men motstand var så stor at jeg måtte oppgradere akvariepumpa noen hakk (likevel under 200 kr). Etter denne oppgraderingen skrinla jeg O2-tank planene. (Har funnet ut at det er mer å hente på magnetrører).

bjorf
 
Bjorf skrev:
Bruk av pumpe kan gjøes enda bedre.
Akvariepumpe med keramisk sten har fungert dårlig for meg. Boblene ble større ved bruk og tilslutt røk stenen i liminga. Kjøpte en 0.5micron diffusjonssten (av metall) og denne har fungert mye bedre, boblene mikroskopiske i forhold til keramisk sten, men motstand var så stor at jeg måtte oppgradere akvariepumpa noen hakk (likevel under 200 kr). Etter denne oppgraderingen skrinla jeg O2-tank planene. (Har funnet ut at det er mer å hente på magnetrører).

bjorf

Akvariepumpa tålte ikke motstand over tid og dermed kaputt.
Sjekker her i distriktet kjøp av oksygen på flaske. Får man kjøpt ren oksygen? I denne tråden virker det som om at sveisegass/industrigass (blå flaske for autogensveis) er av nesten samme kvalitet som medisinsk oksygen som igjen er det samme som pustegass. Er dette riktig?

Jeg trodde at sveisgass var 100% oksygen, men ikke sterilt som medisinsk oksygen.
Pustegass = nitrox, dvs en luftblanding for dykkere (eget sertifikat for nitrox-dykking) med inntil 40% oksygen.

Bjorf
 
Jeg tok kontakt med  dykkerfirma "Nr.1", de solgte en brukt flaske (15 Kg.) til 1900 Kr.- men, jeg spesifiserte ikke at det måtte være ren oksygen, bare oksygen.
Firma "nr.2" kunne ikke kevere ren oksygen, her spesifiserte jeg ren oksygen og hva det skulle brukes til,
han mente jeg trngte CO2  :)
Etter mer spesifisering anbefalte han meg Norgass siden jeg trengte NOX fri oksygen, og ingen her i byen leverte ren oksygen (dykkerfirma) så hva firma nr.1 leverte vet jeg ikke helt sikkert men det tyder på at det ikke var ren oksygen.

Blå flasker til sveising inneholder tilnærmet ren oksygen, tror det var mer enn 98 %.
 
Har mulighet til å få tak i en eller flere brukte dykkerflasker rimelig, og lurer på om noen vet hva som skal til for at disse kan brukes til oksygenering?
Da tenker jeg på eventuelle overganger og aktuelt manometer, samt hvor ren oksygen kan fylles i Trondheim.
Det koster visstnok 350,- for en oksygenrens, som dykkerne gjør ved jevne mellomrom.
 
2 ganger i året er det kjempe skrot- og loppemarked på Ekeberg. Vårens utgave har allerede vært. Jeg var innom der og så flere bryggerelevante varer, så som kapselpåsetter (fin gammel årgang uten en eneste plastik-del!), tappetårn, kraner, hurtigkoblinger for gass, diverse gasstanker i alle regnbuens farger, destillasjonsapparat for "vrakøl", kobberrør (kjøpte 20m 10mm for en 100-lapp!  ;D), store gjæringsspann med lokk på kanskje 100 L, m.m...

Neste marked er en gang til høsten - sjekk hjemmesiden til Norsk Veteranvogn Klubb: http://www.norskveteranvognklubb.no/ekeberg/ekeberg.html
 
Et lite tips for hvor man kan få tak i oksygen gass på 1 liters engangsflasker.

Var i går innom Gass Service på Minde i Bergen, der hadde de akkurat fått inn noen 1 liter, 100 bar engangsflasker med oksygen til 264 + moms = 330 kr.

De solgte også en tilhørende regulator med manometer til 532 + moms = 665 kr.
Koblingen til flasken så vanlig ut, bare noe mindre enn en vanlig CO2 kobling.

Øyvin
 
Tilbake
Topp