Hvor farlig er kunstig lys?

Hei.

Sollys er ikke bra for øl. Men hvordan er det med kunstig lys? Vanligvis er det jo UV-strålene som er problematisk men kunstig lys innholder knapt noen UV-stråler. Kan jeg lagre øl i et rom med lysstoffrør? Gjæring? Langtidslagring?

Fullstendig umulig å søke opp dette emnet da jeg bare endre med hundrevis av treff på lys lager og lys ale. :)
 
Du får sokker på e-bay til 6 øre paret (free shipping). Det skulle bli nok til å sokke 6000 flasker det under 200 kronersgrensa.
Det finnes ganske kule motiver på de sokkene, så kanskje etiketter blir unødvendige i fremtiden?
 
Hmmm med slike priser så kan jeg vel spare en del på å vaske og brette sokker også... Engangssokker... Til føttene altså, ikke til ølflaskene.

Hadde forøvrig min første flaskeeksplosjon i går, hadde vært fint med en sokk over den flaska. Det hadde nok spart meg for litt vasking og leting etter glass :)
 
Lysstoffrør og sparepærer fungerer så vidt jeg vet ved at en lavtrykks kvikksølvdamp eksiteres og sender ut UV-stråler. Disse strålene absorberes av et forforlag på rørets overflate, som så sender ut hvitt lys. Hvor mye av UV-strålingen som slipper gjennom (om noe) vet jeg ikke, men dette gjør at jeg er litt skeptisk til denne formen for belysning av ubeskyttet øl.

Her er en illustrasjon som sammenligner spektrumet fra ulike "hvitt lys"-kilder (OBS: Den er produsert av en LED-produsent):

image_gallery


Tilsynelatende er halogen verst i UV-enden av spektrumet, mens LED er det eneste som holder seg utelukkende innenfor spektrumet for synlig lys.
 
En kollega hadde hvertfall en kasse øl stående i gangen hjemme en måneds tid uten tildekking. Det ølet mistet vist betydelig aroma i forhold til det han hadde i kottet ved samme temp. Om han hadde lysstoffrør eller halogen husker jeg ikke.
 
Tilbake
Topp