Hvor lenge kan ølet stå på gjærdunk?

Bare et kjapt spm. Brygget en Old Ale den 17. Januar, og grunnet kapasitetsproblemer har denne stått på gjærdunk siden da. Den er satt kaldt etter gjæringen var ferdig, men den har straks stått en mnd. Hvor lenge kan den stå uten at det skjer noe? ser at folk er litt uenige om hvor lenge den kan stå mtp at den enda står på gjær, og omstikking er kanskje ikke nødvendig. Jeg har jo nå muligheten til å la den komme over på fat, men grunnet andre ting på tapetet kunne den godt få stå en uke eller to til, er dette et problem?

Om den har stått kaldt, er det i alle fall ikke noe problem. Det er klart; om du har pitchet på kaka for 3. gang på rad og har latt dunken stå i romtemperatur, så ber du sikkert om å få oppleve hvordan autolyse smaker. Men om du har et brygg gjæret med frisk gjær, og dessuten har latt det stå kaldt, så tror jeg du kan la det stå lenge. Jeg har hatt en havrestout stående i garasjen et par måneder om sommeren, og det gikk bra, det:).

Frisk gjær, den har stått på rundt 6-10 grader siden gjæringen var ferdig :)

Jeg tror du kan la den stå ganske lenge sånn. Problemet er kanskje at plastdunkene våre slipper oksygen gjennom, men jeg aner ikke hvor lenge de må stå før det gir merkbar effekt.

Tilbake
Topp