Hvor lenge varer humle, oppbevart i frysen?

SveinB

Norbrygg-medlem
Jeg har endel humleposer i frysen min, noen av dem har sikkert feiret to års jubileum. Hvor lenge kan man påregne at humlen bevarer sine karakteristika med oppbevaring i frys?

Etter to år ville jeg brukt de til no annet enn NEIPA,
og selvfølgelig lukta på den først

Jeg har endel humleposer i frysen min, noen av dem har sikkert feiret to års jubileum. Hvor lenge kan man påregne at humlen bevarer sine karakteristika med oppbevaring i frys?

Hvis de har ligget i fryser i en uåpna pose, og var noenlunde ferske da du kjøpte dem, ser jeg ikke noen grunn til ikke å bruke dem. Og de gode nyhetene - om det er en NEIPA du skal brygge - er at de aromaene du er ute etter der, er de som holder seg best.

Virkningene av lagring av humle er et komplisert tema, så vidt jeg kan se. De ulike komponentene i humla er nokså ulikt følsomme for aldring. Du kan til og med oppnå mer intense smaker ved å bevisst utnytte dette. Et eksperiment som Scott Janish refererer til i "The New IPA", viser at "Aging Cascade hops warm (32 grader) for as long as nine weeks was found to produce beer with intense citrus (grapefruit) flavors compared to cold-stored Cascade hops" (s.66)

Det jeg er nokså sikker på, er at innholdet av alfasyre synker med lagring - men igjen; hvor mye er det fryktelig vanskelig å beregne. Og jeg har aldri opplevd det som noe problem at jeg ikke har fått nok bitterhet i ølet om jeg har brukt gamle humler.

Jeg kjøpte 6kg humle fra Petit for 2 år siden (1600kr totalt, var megatilbud!)

Har alltid vært oppbevart vakuumpakka og fryst, fungerer veldig fint fortsatt det jeg har igjen fra den bestillingen. Brukes sjeldent som bitterhumle så om alfasyren har sunket litt på disse betyr ikke så mye for min del.

Tilbake
Topp