Hvor mange IBU?

Skal (for min første gang) estimere IBU for kommende brygg. Men det stopper opp for meg der. Det jeg tror ville hjelpe var om noen kunne fortelle meg ca IBU på feks Ringnes pilsner, Nøgne ø pale ale og evt andre kjente sorter. Så at jeg kan få en ide om hvor mye IBU jeg skal prøve å få?

Nøgne Ø Pale Ale holder 40 IBU, IPA-en 60 (de oppgir alle slike ting på flaskene og på websiden deres). Hansa Pilsner holder 22 IBU, Pilsner Urquell rundt 40. Håper dette gir deg noe å gå etter.

Jeg holdt et foredrag om humle for en gjeng som var på omvisning på Hansa for et par år siden, og spurte i forbindelse med forberedelsene bryggeren (via markedsdirektøren) om IBU i Hansa Pilsner. Han svarte 22, så da antar jeg det stemmer.

Takk. Da er det vel sikkert riktig også. Jeg bare synes ikke Hansa Pils er så voldsomt mye mindre bittert enn Urquell (men merkbart mindre bittert er det vel), og heller ikke mindre bittert enn andre norske pilsnere, som Norbrygg vel definerer innenfor 25-35 IBU. 22 IBU ligger jo innenfor BJCP sine grenser for Munich Dunkel, og det virker på en måte utenkelig at en Dunkel skal kunne være like bitter som Hansa. Men når jeg tenker meg om, er det vel ikke usannsynlig at jeg lar meg lure av en forholdsvis sterk humlesmak (i forhold til enkelte andre norske pils, vel å merke).

Ølets sødme har også mye å si om hvordan bitterhet erfares. IBU er noe man måler (eller regner seg frem til) uavhengig av ølets sødme. Noen pilsnertyper har enda lavere IBU, gjetter at Tuborg ligger i 15-20 IBU for å nevne én.

Eduard skrev:
Ølets sødme har også mye å si om hvordan bitterhet erfares. IBU er noe man måler (eller regner seg frem til) uavhengig av ølets sødme.

Tror jeg bomma litt på reknestykket mitt siden OG blei 1070 og ikke ca 1050 som jeg regna meg frem til på forhand. Blei litt mindre veske enn planlagt + spesialmalt som ikke blei med i stykket.

Tilbake
Topp