Hvor mye gjær?

Jeg har planer om å brygge 5 liter av Nøgne Ø IPA kopien som en test. Men jeg er litt usikker på hvor mye gjær jeg skal bruke? Jeg planlegger å bruke WLP007. Skal jeg bare bruke hele? Samtidig lurte jeg på å prøve ut gjenbruk av gjær. Jeg har aldri gjort det før, og synes det så spennende ut å prøve. Er dette en gjær som går ann å gjenbrukes?

Ellers må jeg si jeg har stor sans for dette forumet, og ikke minst ølbrygging. Jeg har bare brygget coopers-sett tidligere, så blir spennende å prøve mesking og alt mulig annet. Går det hadundas, så gjør det igrunn ingen ting. :p Gøyeste er å prøve. :)

Takk skal du ha. :) Et annet spørsmål... MÅ jeg ha hydrometer og lese av når jeg bruker en oppskrift og følger den? Klarte å knuse min, og har sårt lyst å brygge!! :p
Og ikke minst: Gjør det noe å ha for MYE gjær?

Du MÅ ikke ha hydrometer for å lage øl, det ble da brygget øl lenge før Arkimedes fikk sin aha-opplevelse. Det er veldig fint å ha, og dersom du skal ha noe kontroll over bryggeriet ditt, utbyttekalkulering og alkoholkonsentrasjon så bør du kjøpe en ny. 50kr på europris er intet ran. Gjær er ikke min sterke side, men jo, man kan ha for mye. Og en hel pakke på 5L høres igrunn ut som mye :)

Da blir det en biltur til Europris... :p Får håpe jeg rekker å brygge før det blir alt for mye kveld... Takk for svar! Jeg får begrense litt gjærbruken min ja. :)

Tilbake
Topp