For mye gjær?

SveinB

Norbrygg-medlem
Jeg har fra tid til annen litt trøbbel med fontene - forb… irriterende. To poser gjær er den typiske gjærmengden i mine oppskrifter, men om jeg bruker mer - f eks 3 poser - kan det bli usmak av det? Er det en grense for hvor mye gjær man kan bruke før det blir usmak?
 
Jeg har fra tid til annen litt trøbbel med fontene - forb… irriterende. To poser gjær er den typiske gjærmengden i mine oppskrifter, men om jeg bruker mer - f eks 3 poser - kan det bli usmak av det? Er det en grense for hvor mye gjær man kan bruke før det blir usmak?
For lite gjær kan gi dårlig utgjæring og usmaker fra stressa gjær. For mye gjær kan gi et flatt og uttrykksløst preg der det er meninga at gjæren skal bidra til smaksbildet.

Fontener er hovedsakelig tre grunner til og gjærmengde er ikke en av de.

1. Ureine flasker (da vil det være individuelt flaske til flaske med fontene).
2. Ølet er ikke ferdig utgått før du flasker. Da vil alle være overkarbonerte.
3. Flytting eller brå temperaturendring på flaskene.

Siste årsak er hvis du har bakterieinfeksjon i gjæringsbøtta og det blir med over. Dette vil du sanse ved flasking da ølet ikke lukter eller ser ut som det skal.
 
Jeg har fra tid til annen litt trøbbel med fontene - forb… irriterende. To poser gjær er den typiske gjærmengden i mine oppskrifter, men om jeg bruker mer - f eks 3 poser - kan det bli usmak av det? Er det en grense for hvor mye gjær man kan bruke før det blir usmak?
Det er vel vanlig å si at det er høyere toleranse for overpitching enn for underpitching.

Hvis du med "fontene" mener at det skummer opp av flaskene dine, snakker vi nokså sikkert om en infeksjon. Jeg har hatt en del sånne, og kjenner meg nokså sikker på at de har skyldtes at jeg har stolt på at Starsan er effektivt sjøl om det er blitt grått. Det er det altså ikke. Så hvis du bruker Starsan som ikke er klar, kan du ha årsaken der. (Gråfarginga skyldes en reaksjon mellom virkestoffet i Starsan og kalsium, og du skal ikke ha så mye kalsium i vannet ditt før du får problemer.)

Men det kan være flere andre mulige årsaker, så om det ikke er grå Starsan, må vi begynne å leite.
 
Sist redigert:
For mye gjær kan i seg selv ikke gi flaskefontener. Gjær spiser sukker så lenge det finnes og slutter med det når sukkeret er slutt (eller alkoholmengden for stor) uansett hvor mange gjærceller du har puttet i gjæringstønna.

Som Steiner sier over, er det andre grunner til at det skummer over. Mest sansynlig infeksjon av bakterier eller gjær, eller for tidlig flasking. Men jeg tror det er vansklig å se, smake eller lukte infeksjon når du tapper. I begynnelsen vil du ikke smake det heller når du drikker det. Det kommer selvsagt an på hva du er infisert med, men det skal en del til før det smaker etter min erfaring. Du kan se det på flaksetuten hvis du bikker litt på flasken før du åpner den.

Du kan prøve å tilsette CBC-1 eller. tilsvarende, når du flasker. Den skal drepe annen gjær og bare spise sukkeret du karbonerer med.

Jeg flasker ikke mye lenger, men jeg begynte etter hvert å koke alt som kunne kokes i tillegg til starsan. Flasker, deler til gjæringstanker, pakninger, slanger osv. (Ja, jeg har funnet en del ting som ikke tålte koking...) Gjæringstanker fylte jeg med kokende vann. Hvis du bruker plastdunker, så bytter du de ut før de blir for slitt.

Problemet med starsan er at det bare virker på overflaten. Sitter det noen rester igjen i en sveiskjøt eller rift eller lignede, dreper starsann kun bakteriene på overflaten. Det som sitter under/inni restene blir ikke drept. Derfor er grundig vask før starsan så viktig. Og drsom du i tillegg koker det, så vil varmen drepe det som måtte være igjen inne den gamle møkka.

Selv bruker jeg trykkoker i 10+ minutter. Den holder vel rundt 120 grader.
 
Tilbake
Topp