Hvor mye koker bort?

SveinB

Norbrygg-medlem
Omtrendt hvor mye væske forsvinner av vørteren ved koking? Om jeg skal ende opp med 20 liter til gjæring - hvor mye vørter må jeg ha ved kokestart, om det skal kokes i 60 eller 90 minutter?
 
Jeg koker på en Speidel, og har innstilt på 101 C. Hvordan kan det ha med effekten på kokeplaten å gjøre, vørteren kommer vel ikkeover 100 C uansett hvor mye man gir på? Indikerer dere at det ikke er noe facitsvar her?
 
Det er vel de vann molekylene som når over 100 grader som fordamper


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er vel de vann molekylene som når over 100 grader som fordamper


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kommer vel også an på hvor stor overflaten på vørteren er(diameter på kjelen)i forhold gil effekten på plata? Stor diameter fordamper mer enn liten diameter.
 
Er det ikke 2 kilowatt på speidelen da? Hvis varmeelementet står og går hele tiden, så er det jo bare å ta effekten og fordampningskonstanten til vann for å regne ut hvor mye som vil fordampe.

Altså, når vannet når 100 grader, så går all den energien du putter inn videre til fordampning, som krever relativt mye energi. Om du ikke putter inn ekstra energi når du når 100 grader, så vil det ikke fordampe noe særlig.

Min speidel står på 102 grader under kok, og koker bort ca. 2 l i timen. Litt slapt synes jeg.
 
Min erfaring etter en del testing er at man koker bort større volum hvis kjelen er fylt med vørter kontra vann.

Med samme volum, effekt, kjele og veldig lik lufttemperatur kokte jeg vekk 2 liter mer med vørter en bare vann ila en time. 33 liter til kok.

Hvorfor, bortsett fra at jeg antar at skummet man får med vørter vil fungere som et isolerende lokk, vet jeg ikke.
 
Sist redigert:
Jeg har en vid 19l kjele jeg setter "sekundærbrygget i". Fordampingen er svært mye høyere enn i den vanlige 36l-kjelen jeg koker i. Må etterfylle vann tidt og ofte for at det ikke skal bli for lite. Følg med en gang under koking og se hvor mye som faktisk fordamper hos deg, det kan variere mye fra oppsett til oppsett.

36l - kjelene fra bryggselv har den flotte egenskap at 1 cm væske tilsvarer 1l så der er det lett å måle med tommestokk e.l. til tross for mangldende skala i kjelen.
 
Kan man ikke bruke SG-måling før og etter kok sammen med fortynningsformler til å regne ut nøyaktig svinn?
 
Fordamping funker ihvertfall finfint å regne ut sånn, men svinn blir jo noe litt annet, du VIL jo ha fordamping på 10% pr time kok, men svinn (pga trub og liknende) vil du selvsagt ha så lite av som mulig
 
Tilbake
Topp