Hvor mye veier.. luft ??

Jeg anskaffet i dag en vakuumpakker, og sammen med min gamle,trusted Dymo label printer, koste jeg med meg batch #7, Bitter. anyway, jeg pakket pellets, vakuumerte, målte, skrev ut etikett, klistret på, oppdaterte beholding etc etc..

men så kommer jeg til en uåpnet pakke pellets som skulle være 100g. Vekta sier 59g. wtf ? er hele lagerbeholdningsverdiene mine verdiløse, fordi de er målt i vakuumert tilstand, eller hva skjer ?

Noen som har peiling på vekt av pellets med og uten luft ? Allt jeg har er pakket allerede, kunne ellers åpna en pose og sjekka vekta og forseglet igjen, men kanskje av almenn interesse ?

Vekten din er omgitt av luft uavhengig av om det er luft inni posen med pellets eller ei, så det skal ikke være forskjell på vekten av en pose pellets med og uten luft... mulig vekten din har sviktet?

Hei, Hannaas. Akkurat det tenkte jeg og.

Så jeg gikk for å hente den gamle vekten, som jeg byttet ut fordi den viste spinnville verdier på mål over noen kg.. og gjett hva, den hadde vekt på litt over 100g på uåpna 100g posen. Sjekka alle de andre pakkene og, og wow.. for det første så har jeg dobbelt så mye pellets som jeg trodde, for det andre har jeg en vekt jeg er ganske sur på nå, 500 kroner for noe som viser halvparten av hva den skulle ?

Kjipt! Har selv vært offer for noen dårlige vekter, og det er mucho irriterende. Den jeg bruker nå for tiden fungerer finfint hvis den står i absolutt vater. Ėn grad helling gjør at den teller opp eller ned...

Man kan ikke stole på NOEN eller NOE nå til dags :) Alt var bedre før hehhe.. Jaja, blir vel øl ut av *gudvethvavekt* som jeg venter på siste trinnene nå av nå og.

Sto vekta på helt plant og vatret underlag. Jeg har fått mye rare tall ut av vekta bare pga en brødsmule under ene hjørnet.

Jeg har en nyinnkjøpt Wilfa vekt, rett ved siden av min eldre Soehnle vekt. Wilfa vekten viser, fra TARE på 0, kronisk for lite i forhold til sohenle vekten, på alt jeg hiver oppå dem begge. Jeg burde selvfølgelig prøveveid med den andre vekten før jeg skrev her, men spm nevnt, det ble et par pints med bitter under arbeidet, sikkert redusert tankegang :)

Konklusjonen er ihvertfal at jeg reklamerer på den nye vekta.

Trur du å sjekke vekta di. Luft veier ingenting
Tja, en kubikkmeter luft ved havnivå og 20 grader temperatur veier ca 1.2 kilo. Som et fun fact kan det nevnes at luften som da finner seg på oversiden av et A4-ark veier flere hundre kilo. Vi merker dog ikke noe til denne vekten siden trykket er det samme på over- og undersiden av arket.

Fler som leser illustrert vitenskap ser jeg :p
Nja, Wikipedia for min del. Måtte sjekke tallene siden det er ganske lenge siden jeg regnet på slikt.. Husker fysikklæreren min sa noe om hvor mange kilo luft man "holder" om man strekker ut hånden, og hvorfor man ikke merker noe til vekten.

Ville blitt problematisk med eksempelvis vindmøller om luft ikke veide noe..

Nuvel, nok digresjon for denne gang kanskje.

Kjøpte forresten en narkolangervekt på DealExtreme, den er fin til å veie svært små mengder nøyaktig. Bruker den om jeg skal veie opp små mengder humle og fremfor alt når jeg skal veie små mengder salt, de litt større vektene har en tendens til å være litt upålitelige om man legger på litt og litt av noe. Den jeg kjøpte tror jeg kostet en hundrings inkl. frakt og har presisjon på 0.1 gram.

Nja, Wikipedia for min del. Måtte sjekke tallene siden det er ganske lenge siden jeg regnet på slikt.. Husker fysikklæreren min sa noe om hvor mange kilo luft man "holder" om man strekker ut hånden, og hvorfor man ikke merker noe til vekten.

Ville blitt problematisk med eksempelvis vindmøller om luft ikke veide noe..

Nuvel, nok digresjon for denne gang kanskje.

Kjøpte forresten en narkolangervekt på DealExtreme, den er fin til å veie svært små mengder nøyaktig. Bruker den om jeg skal veie opp små mengder humle og fremfor alt når jeg skal veie små mengder salt, de litt større vektene har en tendens til å være litt upålitelige om man legger på litt og litt av noe. Den jeg kjøpte tror jeg kostet en hundrings inkl. frakt og har presisjon på 0.1 gram.

Hvilken narkolangervekt kjøpte du?

Jeg har også kjøpt noen flere vekter her og der. Det som er lurt er å kjøpe en som kan kalibreres, og så kjøpe noen lodd som har korrekt vekt. Jeg bruker alltid å kalibrere vekten før jeg skal bruke den (og det er som regel også nødvendig).

Ah ok. Antok det var illvit ettersom de brukte nøyaktig samme eksempel når en leser spurte om hvor mye luft veide, altså med A4-arket... kanskje illvit stjal fra wiki eller motsatt - det får være en annen sak :)

Kjøpte en slik selv, veldig fornøyd - men har dog ikke kalibrert den, ref. glennrlie sitt innspill. Antok at når en vekt hadde såpass "findetaljert" skala så ville den uansett vise riktig innenfor omtrent et gram som er det eneste jeg bryr meg om. Eneste irritasjonsmoment er at den så fort "låser" seg til en vekt, og så bruker litt tid før den ev. fortsetter å øke dersom du står og heller noe forsiktig..

Har opplevd at kjøkkenvekta går bananas hvis den lagres med tyngde på plata.
Den ble helt fin igjen når den hadde fått strekt bena sine et par dager.

Tilbake
Topp