Hvor stor skade gjør feil gjæringstemperatur

Hei.

Ettersom jeg er relativt fersk ennå har jeg ikke fått anskaffet skap eller noe å gjære i. Jeg bruker en kjellerbod som normalt har en temperatur på rundt 18-19 grader.
Nå viste det seg at dette gjelder ikke når det blir veldig kaldt uten. Nå fortiden er det minusgrader her på vestlandet og i går oppdaget jeg at temperaturen slett ikke var 18-19 grader. Nede ved golvet var den ned i 12 grader.

Jeg har brygget en West Coats Blaster fra BCS med WPL001. Jeg har nå økt temperaturen og da jeg gikk på jobb i dag var den vel rundt 14-15 grader. regner med den er ca 19 når jeg kommer hjem.

Hva tror dere skaden er? I alle fall 1 - 1,5 døgn under ideell temperatur? Aktiviteten i  gjærlåsen hadde i alle fall tatt seg opp i morges.

Endre

Jeg hadde ikke bekymret meg, det er verre hvis temp blir for høy, men dette er det andre her som kan holde lange foredrag om.

Jeg har opplevd det samme med US-05 (samme gjærstamme som tørrgjær), uten negative konsekvenser. Andre gjærstammer kan reagere med å bunnfelle og legge igjen mengder med acetaldehyd og diacetyl og hva det nå skulle være, mens US-05 bare gjærer saktere, og muligens enda renere.

Så lenge du får hevet temperaturen igjen før aktiviteten avtar, vil jeg tro det går helt fint.

Det kjem til å gå heilt fint :) men skaff deg ein slik: http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=351&products_id=2215 så har du full kontroll.

Slik har eg gjort det: Skjer ut eit spor for temperatur-følaren i eit stykke skumplast, og plasser følaren mellom skumplasten og gjæringskaret. Fest med gaffateip. Koble ei byggvifte e.l, som står retta mot gjæringskaret, til kontrollen, så er ein enkel temperaturkontroll i boks for den kalde årstid.

Hadde ein DIPA med OG 1,073 til gjæring med us-05 og fekk havari på ein stc-1000 som gjorde at tempen i ølet sank til 7°C i eit par døgn. Fekk styr på tempen igjen og FG landa på 1,011. Eit av dei beste øla eg har laga.

Nevnt flere ganger, lavere enn anbefalt gjør minimal skade, høyere temp. gir større skade.
Ingen av delene er i utgangspunktet fordelaktig, (derav anbefalt temperatur fra produsent) :)
En anbefaling ved for lav temperatur er å riste lett opp bunnfellingen og gjære ved anbefalt temperatur litt ekstra før bunnfelling og omstikk/fating.

Helge Hamre skrev:
Det kjem til å gå heilt fint :) men skaff deg ein slik: http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=351&products_id=2215 så har du full kontroll.

Slik har eg gjort det: Skjer ut eit spor for temperatur-følaren i eit stykke skumplast, og plasser følaren mellom skumplasten og gjæringskaret. Fest med gaffateip. Koble ei byggvifte e.l, som står retta mot gjæringskaret, til kontrollen, så er ein enkel temperaturkontroll i boks for den kalde årstid.

Syns stc1000 er bedre. Får de billi på ebay.

Takk for alle svar, da krysser jeg fingre for at dette blir drikkbart om noen uker.

Venter på en stc1000 fra Kina eller noe slikt,  og så står billige kjøleskap eller isoporboks på handlelisten, samt en frost vakt eller noe slikt.
Så langt har ikke problemet vært for høy temperatur, men det kan jo bli et problem etterhvert, i alle fall når man finner ut at man skal prøve seg på lager.

Endre

Tilbake
Topp