Hvor stor starter?

khs

 
Hvor stor starter kan jeg sette med 1 mnd gammel pakke Wyeast 1098(wlp007)?
Og hvor lang tid bør jeg la den stå før jeg setter den kjølig for bunnfelling?
Eller hvor lang tid bruker den på å gjære ut en 10l starter?
Har lest at denne gjæren jobber raskt og flokkulerer bra.

Har knottet inn data i jamils kalkulator men 2 pakker er ifølge denne det minste antall
jeg kan bruke på en 10 liters starter.  se vedlagt bilde.
Skal bruke starteren til et 50 liters brygg om 2 dager dvs på lørdag, bør jeg
utsette til neste helg?
 

Vedlegg

  • untitled.bmp
    721,3 KB · Sett: 255
Jeg forsøker meg jeg, har lest forum opp og ned i mente de siste dagene, så tar dette som en liten tentamen.

10 L starter høres litt upraktisk ut, så det beste vil kanskje være å dele den i flere omganger. Ved å justere ned volum til 5 gallons får du en starter med 1 pakke til 2,41 L starter. Dette vil gi 189 milliarder celler, og tilsvarer en pakke med 189 % viabilitet. Lager en ny starter med disse gjærcellene på 2,79 L (ved å justere volum til 9 gallons og viability til 189 %), dette gir 339 milliarder celler. En siste starter til ditt brygg på 14 gallons vil da kreve disse 339 milliarder cellene i en ny starter på 3,61 L. Da ender du til slutt opp med 528 milliarder celler som du skal ha. Hvert trinn tar vel 2-3 dager, såvidt jeg har skjønt?

Jeg har bare tatt det jeg tror jeg har lært herfra http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4908.msg39580.html#msg39580
Okei, nå er spørsmålet om jeg svarte på noe i det hele tatt, og om noe av det jeg sier er rett.
 
Jeg har nylig satt en starter med en wlp002 som gikk ut på dato i januar, en pakke gjær til 1,8 dl 1040 vørter. I følge kalkulatoren er ikke det nåk til mitt planlakte brygg, så jeg skal i kveld eller i morgen, dekantere av "ølet" og tillsette mere vørter. Er egentlig ikke sikker på om det er nødvendig for gjær kaka som ligger i bunden av flaska er ganske tykk nå, men jeg skal brygge til søndagen så da får jeg en starter som er i full gang når den tilsettes brygget. denne gjæren er sterkt flokulerende så kjøling for å skille gjæren fra er ikke nødvendig.
Jeg har også liksom på følesen at mye av det som sies om mengden gjær som er nødvendig er litt overdrevet og at det kan være et triks fra de som seller gjær for å selle oss flere pakker gjær. Sist gang jeg brygget glemte jeg å lese instruksjonene fra gjær seller/banken og i min iver etter å spare litt på utgiftene tilsatte jeg bare litt under halvparten av pakken (safbrew s-33) men når jeg våknet neste morgen ploppet det som besatt i gjærlåsen(bare 4-5 timer søvn den natten). Ølet ble godt det, kansje noe fruktig men jeg tør påstå bedre en det meste som er å finne av øl på butikken. Så jeg vet ikke kansje de som har mere erfaring en meg kan si litt om hvorfor vi må tilsette så mye gjær i bryggene våre.

som et side spørsmål hva gjør dere med "ølet" dere dekanterer av starterne deres?
Jeg tenkte at når jeg alikevel skal koke opp mere vørter, så kan jeg jo koke litt ekstra som jeg koker med humle. Blande denne litt bitre vørteren med det et ølet som jeg dekanterte av starteren, la dette gjære litt, flaske og voila har jeg en liten fersk øl som jeg kan "kose" meg med mens jeg venter på at det ordentlige ølet skal gjære ferdig. hva tror dere?
 
Gjær er vel noe av det som har blitt forsket mest på innen brygging, så at det er et triks for å lure oss tror jeg nok ikke. Faren med for lite gjær er såvidt jeg vet at gjæra blir stresset og produserer uønskede stoffer. Som naturviter er jeg sykelig opptatt av å gjøre ting "rett", så jeg blir nok å følge Mr. Malty ganske slavisk. Om enn med utgangspunkt i en pakke og flere trinn i starteren.

Men når det kommer til ølbrygging er det vel ikke så mye som er feil så lenge man får godt øl som man selv er fornøyd med. Hører litt på ølpodcaster om dagen, og Jamil sa sånn ca at så lenge du lager en standard starter, uten noen videre beregninger, så ender du opp med øl bedre enn 95 % av det som brygges rundt om uten starter. Det er vel satt litt på spissen, men likevel et poeng.
 
Tilbake
Topp