Hvordan bruker jeg en RIMS?

Hei!

Jeg har tenkt å bygge meg en RIMS. Så kom jeg på en sak.. Hvordan bruker jeg den?  :)

Skal sirkulasjonspumpa og varmeelementet være i bruk under hele meskinga, eller skal vørteren stå i ro i perioder og RIMS bare brukes når en skal øke temperaturen?
 
Du betemmer nå litt selv.
Jeg tror RIMS kom for å lette 2 stegsmesking, fx. 20 minutter 55 grader, 60 minutter 66 grader, alternativet er å fylle etter med kokende vann til temperaturen oppnåes.

Det skal i tilegg øke utbyttet uten at jeg har tall på det, fordi vørten blandes bedre, enzymer og sånt  :)

Jeg bruker det for å bl.a. få rett mesketemperatur og evt. holde rett temperatur, for å resirkulere og få klar vørt til tapping, og for å øke tempen når jeg lager juleøl.

Tror dermed RIMS ikke er noe svææære greier det er vits å legge store penger i, heller HERMS hvis du har HLT og noe kobberrør liggende, kjøleren ?
 
Hei!

Joda, det enkle er ofte det beste. Nå har det seg slik at jeg har pumpe, PID og SSR liggende, og jeg har en forkjærlighet som grenser til det sykelige for alt som blinker, lager lyd og/eller kan trykkes på  :)

Mitt siste avsluttede prosjekt hjemme er filtreringssystem for brukt frityrolje i garasjen. Olja bruker jeg som drivstoff på bilen. I bilen har jeg installert varmeveksler, diverse filtre og ventiler. Og selvfølgelig noen blinkende lys og knapper  :)
 
Skjønner.
Min forkjerlighet blir vel da å lage dette så RIMS har ikke kostet meg noe, 100-200 NOK
Noen bruker 2 følere, en på innløp til RIMS og en på utløpet med maks 1 grad differanse for å ikke svi vørten så kan du bli nødt til å ha to PIDer.
mer her  http://home.highertech.net/~cdp/rimsnew/rimsnew.htm
 
Tilbake
Topp