Hvordan er vannet der du brygger?

solbero

Norbrygg-medlem
For å komme vittighetene i forkjøpet: vannet hos meg er vått…

Formalitetene overstått, så lurer jeg på hvordan vannet er forskjellige steder i Norge. Er det store variasjoner i mineralnivå og hardhet? Grunnen til spørsmålet er ikke noe spesifikt, kun nysgjerrighet fra min side. Kanskje noen andre også synes dette er interessant.

Selv bor jeg i Stavanger, og vi får vannet vårt fra Langevatn ved Ålgård. Følgende info er fra IVARs (lokale vannverket) vannrapport fra 2013.

Mineraler
Ca+2: 21 mg/l
Mg+2: 1 mg/l
Na+: 4 mg/l
Cl-: 6 mg/l
SO4-2: 2 mg/l

ph og hardhet
pH: 8,1
dH: 3,1
Hardhet: 55 (som CaCO3 mg/l)
 
I følge det jeg har lest er vannet likt i stort sett hele Norge med tanke på å brygge øl utav det. Anbefaler Gahr sin meget interessante artikkel på temaet som ligger på medlemssidene her. Den har også en veldig praktisk tabell når det kommer til justering av bryggevannet.
 
Interessant :). Jeg satt å leste om dette mens jeg tappet i dag faktisk. Vi har egen brønn, som jeg nylig fikk analysert, men har ikke satt meg inn i hva resultatene egentlig har for betydning enda.
1.7 mg Ca/l
9.7 mg Cl/l
0.81 mg Mg/l
2.3 mg SO4/l
Ph ca 5.9
Na målte jeg ikke, men burde kanske...
 
I følge det jeg har lest er vannet likt i stort sett hele Norge med tanke på å brygge øl utav det. Anbefaler Gahr sin meget interessante artikkel på temaet som ligger på medlemssidene her. Den har også en veldig praktisk tabell når det kommer til justering av bryggevannet.

Har du lenk til denne artikkelen? Jeg finner den ikke
 
Tilbake
Topp