Hvordan kople en pc vifte med 4 ledninger

Har planer om å lage meg magnetrører. Men på vifta eg har er det fire ledninger. 1 svart,1 grøn,en gul og 1 blå.
Når eg ohmer svart og blå får eg null. Dei eg ohmer dei andre ligg dei på 1.9-2 ohm.
Korleis skal eg kopple denne?
 
Jeg vil tippe en av de er til jording og en en til rpm-justering. De viftene som jeg har brukt pleier å ha gul som viftekontroll, men usikker på om det er standarden. Jeg ville nok bare plugget inn i en 12v og prøvd meg fram. Uten å være sikker på det så tror jeg ikke det kan ta særlig stor skade.
 
Mener det er svart og gul du kan ta 12v på der den svarte er minusen. De to andre er til pulsviddemodulert hastighetskontroll og hastighetsmålingen. Men med mindre du skal koble til for eksempel en arduino for å styre viftehastigheten på en kul måte, så er de to siste ikke noe å bry seg om. Potmeter duger også fint.
 
Mener det er svart og gul du kan ta 12v på der den svarte er minusen. De to andre er til pulsviddemodulert hastighetskontroll og hastighetsmålingen. Men med mindre du skal koble til for eksempel en arduino for å styre viftehastigheten på en kul måte, så er de to siste ikke noe å bry seg om. Potmeter duger også fint.

Siden denne skal kjøre noen dager av gangen anbefaler jeg et potmeter som tåler et par watt.
 
Tilbake
Topp