Hvordan regne ut ABV når man har tilsatt sukker underveis? (vin)

Hei.

Har nettopp satt mitt første vinsett (lebaron fersken, kit fra europris).
Målte OG på 1.046 når jeg satt det.
Ett døgn etter gjæringen har startet skal det tilsettes 2-3 kg sukker ekstra.

Ved slutten av gjæringen skal man tilsette enda mer sukker om man vil ha en søtere vin for å heve oechslegraden.

Så; Hvordan blir regnestykket utseende?

Startet med 2kg sukker i 17liter vann, og etpar dager senere tilsatte jeg 3kg sukker og vann fra kokingen til jeg endte på ca 21l. Var vel en 3-400g tørket frukt også i settet.
Glemte såklart å måle SG før jeg tilsatte sukker andre gang.

Iallfall; første gang jeg hadde sukker oppi målte jeg 1.046.
Etter andre sukkertilsetting målte jeg 1.056.
Mellom sukkertilsettingen glemte jeg å måle.

Tror jeg må stole på håndbryggeriet sin kalkulator å hente den totale gravityen derfra, når jeg skal regne ut ABV med den reelle FG'en.

Innspill?

Bruk en bryggekalkulator til å regne ut det totalte sukkerinnholdet.

Ang innspill.
Vurder ølbrygging!

Du tar antall kilo sukker total og dividerer det på antall liter vann totalt (ikke total veskemengce siden sukkeret er med å øke den) og deler det på 16.
Eks. 3200 gram sukker/ 20 liter vann = 160 /16 = 10%
Mer nøyaktig blir det ikke uten å sende vinen inn til lab.

Bruk en bryggekalkulator til å regne ut det totalte sukkerinnholdet.

Ang innspill.
Vurder ølbrygging!
Har brygget øl noen år, og nå skal jeg prøve meg på vin også :)

Ja har vel innfunnet meg med at jeg må forholde meg til totalt tilsatt sukkermengde. Bruker håndbryggeriet sin Kalkulator

Sist redigert:
Du tar antall kilo sukker total og dividerer det på antall liter vann totalt (ikke total veskemengce siden sukkeret er med å øke den) og deler det på 16.
Eks. 3200 gram sukker/ 20 liter vann = 160 /16 = 10%
Mer nøyaktig blir det ikke uten å sende vinen inn til lab.
Denne formelen tar ikke hensyn til hverken OG eller FG, så hvordan kan den bli så nøyaktig?

Sist redigert:
for vert 16. gram sukker som gjærer i 1 liter vann blir det 1 % alkohol, så da slipper du å tenke på OG.

FG på vin skal vanligvis kunne pushes ned til under 1.000. Bare pass på at sukkermengden ikke er så stor at gjæren sliter. Dersom du *kun* har ren sukrose som gjærbart materiale, vil 2.2 kg/l gi ca. 11 % ABV. (Merk! Dette er mostens volum, ikke vannet alene.) Dette er SG 1.084.

Jeg lager så langt bare fruktvin. Da kan det være vanskelig å måle OG. Det jeg gjør er å bruke en tabell med estimater over sukkerinnhold per kg frukt. Da kan jeg rekne ut hvor mye sukker jeg trenger å tilsette for å nå en viss alkoholprosent.

For å søte vinen senere, bør man stabilisere den med kaliumsorbat, som *ikke* er det samme som sulfitter/Campden, slik at gjæren ikke våkner til live igjen. Ta ca. 1/2 liter fra batchen etter stabilisering, tilsett sukker til du synes det er passe. Dette er vanskelig. Generelt opplever jeg at det er lurere å lage vinen *litt mindre søt* enn det du synes smaker godt der og da. Dette fordi du skal drikke store mengder, og ikke bare små slurker.

(Så tilsetter du tisvarende mengde sukker i resterende vin.)

http://winemaking.jackkeller.net/finishin.asp

Tok en SG-måling nå.
Den er gjæret til under skalaen på mitt hydrometer, men med linjal fant jeg ut at den er på ca 0.980 nå.

Burde jeg stoppe gjæringen nå, eller kjøre på til gjæren tar kveld?

Kjører på 24grader nå (stc1000) og hadde 50sek mellom ploppene inntil jeg for en halvtime siden ristet (sirkulerte) karet. For øyeblikket er det ganske stille.

Sist redigert:
Tilbake
Topp