Hvordan regne ut hvor mye OG sukker bidrar med når man tilsetter det i gjæringskaret?

Jeg har laga en belgisk øl hvor jeg har tenkt å tilsette sukkeret i gjæringskaret etter ca 3 dager.

OG på vørteren var 1.055. Jeg tenkte å tilsette 1kg sukker på 1 liter vann. Hvordan kan jeg regne hvor mye OG vil øke med? er det en grei formel man kan benytte(eks hvis jeg heller vil tilsette 1,5 kg sukker på 1 liter vann)...
 
Det er egentlig ikke noen egen kalkulator, men det du gjør er å lage en kjapp oppskrift (fex bare med sukker og vann) med riktig volum og OG/SG, så legger du til så mye vann og sukker du vil :)
 
Hvis du bare skal vite alk % så kan du måke SG før og etter at du har tilsatt sukker. Er en formel for å tegne ut abv, og jeg regnet den bare to ganger og la sammen. På første brygg måtte jeg gjøre dette, og resultatet ble helt ok. Brukte DME ig kokte i 3-4 l av vørteren. Skummet noe veldig under kok, så pass på! :)
 
1 kg pr liter høres vilt ut. Mener å ha lært at det vil gi en og på 0,375 oeschelgrader. Har du 10 liter med en OG på 1055 vil du øke til 1092 bare med et kilo sukker.

Sendt fra min HTC One
 
Det skal vel være mulig å regne ut hvor mange gravitypoints sukker bidrar med... Gravitypoints (GP) er mengden gjærbare sukkerarter i vørteren, ikke relativ til størrelse. Skal vi se:
Etter en kjapp beregning bidrar sukker med 380 GP per kilo (Brewersfriend). Da blir regnestykket (for en kg): 380/liter/1000
F.eks. 20 liter vørter blir da 380/20/1000 = 0.019 SG.

Håper dette hjelper :)
 
En kilo sukker i en liter vann tilsatt en 25 l. batch øker graviteten med 0.015. En kilo sukker er ikke vilt i feks. en trippel. Jeg har brukt 1,25 og ølet ble meget godt - etter noen måneders modning selvfølgelig. Endte på 10 % ABV.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
En kilo sukker i en liter vann tilsatt en 25 l. batch øker graviteten med 0.015. En kilo sukker er ikke vilt i feks. en trippel. Jeg har brukt 1,25 og ølet ble meget godt - etter noen måneders modning selvfølgelig. Endte på 10 % ABV.


Sent from my iPad using Tapatalk

Jeg misforsto. Tenkte 1kg pr liter vørter
Har selv brukt 1kg i en 20liter batch tripel.

Sendt fra min HTC One
 
Tilbake
Topp