Hvordan rengjøre? -nybegynner

Har nettopp kjøpt litt bryggeutstyr, inkludert rengjøringsmiddel. Jeg fikk med to sorter rengjøringsmiddel, en Chemipro oxi og en young's steriliser and cleaner. Spørsmålet lyder: hva skal jeg med to? Hadde jeg bare fått én ville alt vært mye enklere. Hvilket middel skal jeg bruke til hva? Er det mulig å bruke for mye? Ønsker ikke å bli drept av vaskemiddel. Har dere meninger om andre vaskemidler som er enklere å bruke (så jeg slipper å ha to typer middel)? Setter stor pris på respons.

Av utstyr har jeg:
- Kjele, ca 24l
- gjæringsbøtte med tapp
- temperaturmåler (tynn søyle av glass som går ned i væsken)
- hydrometer
- to sorter rengjøringsmiddel
- børste

Har nettopp kjøpt litt bryggeutstyr, inkludert rengjøringsmiddel. Jeg fikk med to sorter rengjøringsmiddel, en Chemipro oxi og en young's steriliser and cleaner. Spørsmålet lyder: hva skal jeg med to? Hadde jeg bare fått én ville alt vært mye enklere. Hvilket middel skal jeg bruke til hva? Er det mulig å bruke for mye? Ønsker ikke å bli drept av vaskemiddel. Har dere meninger om andre vaskemidler som er enklere å bruke (så jeg slipper å ha to typer middel)? Setter stor pris på respons.

Av utstyr har jeg:
- Kjele, ca 24l
- gjæringsbøtte med tapp
- temperaturmåler (tynn søyle av glass som går ned i væsken)
- hydrometer
- to sorter rengjøringsmiddel
- børste

Selv bruker jeg Starsan til det meste. Jeg blander den og bruker den når jeg skal rengjøre alt av utstyr før brygging (fyll en sprutflaske og spray på alt som kan sprayes - ikke farlig om du får noe i ølet, det er drikkenes (!)). For rengjøring etter brygging bruker jeg vanlig klor (tror jeg bruker 4 korker pr. 25 liter, husker ikke helt). Da fyller jeg vasket gjæringsbøtte med denne blandingen og hiver oppi alt av utstyr og lar det ligge en liten stund før det skylles med vann.

Nå har ikke jeg erfaring med disse to produktene, men generelt benytter man to ulike produkter i hjemmebrygging: Et vaskemiddel for å rengjøre utstyr, og et desinfiseringsmiddel for å desinfisere allerede vasket og rengjort utstyr som skal i kontakt med vørter eller øl, etter at det er nedkjølt etter koking. Selv bruker jeg PBW til vasking og Star San til desinfisering.

Muchos gracias. Ettersom det står "rengjøringsmiddel" på den ene flasken og "steriliser and cleaner" på den andre, så antar jeg at rengjøringsmiddelet skal brukes etter brygging men steriliser skal brukes før.

Rengjøring kan gjøres med zalo, maskinoppvaskmiddel, pbw eller klor (eller hva du måtte føle for).
Det viktige er desinfisering. Klor tar seg av det også, men bør nok kanskje ikke blandes for mye i brygget. Starsan bruker jeg, blandet ut i en spruteflaske er det veldig hendig.

Jeg bruker en god blanding av Zalo Antibakteriell, PBW og Starsan. Det jeg liker med Zalo er at den lukter ganske kraftig, så det er enklere å skylle med den til lukta er borte. Jeg bruker 5 liter ferdigblandet pbw i varmt vann til rengjøring av gjæringskar, både før det tappes vørter på det og etter ferdig gjæring før lagring av karene. Alt av kar og kjeler rengjøres med den myke siden av en svamp. :)

Tilbake
Topp