Hvordan senke pH i vannet?

Jeg har bryggevann med pH på nesten 8 pga høyt kalkinnhold. Kalsiumsulfat kan visstnok brukes for å senke pH, men hvor mye må jeg påregne å tilsette? Kan det bli for mye kalsium i vannet? Eller kan man rett og slett bruke ei syre for å få ned pH - evt hvilken?
 
Lactic acid. Altså melkesyre funker fint. Du bør dog finne ut hva annet vannet ditt inneholder ettersom dette påvirker ølet. Alkaliteten vil være i form av er mineral som gir en bestemt profil. Å tilsette kun kalsiumsulfat kan fremheve bitterhet, kalsiumklorid fremhever malt, men hva som er utgangspunktet i vannet har stor betydning. Spesielt med hardt vann. Melkesyre vil fungere fint mens du leser deg opp. Sjekk ut ezwater, eller Gahrs innlegg i medlemsforumet. Ta og en titt på John palmers how to brew, den er i en versjon på nett, og i bok.
 
Lactic acid. Altså melkesyre funker fint. Du bør dog finne ut hva annet vannet ditt inneholder ettersom dette påvirker ølet. Alkaliteten vil være i form av er mineral som gir en bestemt profil. Å tilsette kun kalsiumsulfat kan fremheve bitterhet, kalsiumklorid fremhever malt, men hva som er utgangspunktet i vannet har stor betydning. Spesielt med hardt vann. Melkesyre vil fungere fint mens du leser deg opp. Sjekk ut ezwater, eller Gahrs innlegg i medlemsforumet. Ta og en titt på John palmers how to brew, den er i en versjon på nett, og i bok.
For ikke å glemme vannboken av Palmer/Kaminski!
 
Altså, man trenger ikke justere vannet ut ifra pH 8 når det gjelder mesken, den blir mye lavere. Ta derfor ei måling når du mesker, og tilsett nok lactosyre/sauer malt/mørk malt for å komme på passe nivå. Etter å ha gjort det noen ganger får man følelse på hva som er nødvendig ut ifra maltsammensetning.

Når det gjelder skyllevannet er det nok lettest å bruke lactosyre, ja. Jeg bruker ca. et halvt kryddermål med lactosyre på 8-10 L skyllevann, og får passe pH da. Mengde varierer sikkert ut ifra alkaliniteten til vannet ditt...
 
I hvor stor grad kan slike ting som dette faktisk påvirke det ferdige ølet? Kan det gi visse usmaker, eller er det siste steget for hakkende gale perfeksjonister som dere ?;)
 
I hvor stor grad kan slike ting som dette faktisk påvirke det ferdige ølet? Kan det gi visse usmaker, eller er det siste steget for hakkende gale perfeksjonister som dere ?;)

Vannjustering er for å legge siste finish på verket. Det er andre ting som er viktigere for et godt øl, som god kontroll på gjæring, nok oksygen osv., og man bør heller fokusere på å få disse prosessene rett før man "bekymrer" seg for vannjustering.

Når det er sagt så er vannjustering nokså enkelt. Om du ikke er medlem, så bør du kjøpe deg et medlemsskap i Norbrygg. Da får du tilgang til masse fine artikler, som den om vannjustering. Der er det en tabell du kan følge slavisk.
 
Ja å kjøpe medlemsskap bør jeg nok gjøre først som sist. Når det gjelder vannjustering så er det klart at med tiden vil nok det bli et tema, men først må jeg finne plass til å ha en fryser/kjøleskap så jeg får skikkelig gjæringskontroll. Det er en utfordring bare det.
 
Sikkert fin den der, men som Gahr skriver i artikkelen om vann, så er norsk vann så og si likt over alt. Man kan med andre ord bruke tabellen slavisk med godt resultat uten å måtte finne ut av mineralinnhold i eget vann.

Når det er sagt så er det jo kjekt å lese seg litt opp på hva de ulike tilsetningene faktisk gjør med vannet.

EDIT: Refererte til brewersfriend linken
 
Tilbake
Topp