Hvordan sjekke om gjæren frisk

Hei,
For 14 dager siden satte jeg igang en gjærstarter på snaut to liter med WLP380 Hefeweizen IV.
Starteren har vært tilsynelatende død helt til i dag morges, nå ser den ut til å kose seg. Den "plopper" jevnt.
Men er det gjæren som har vært treg, eller kan det være en form for "villgjær"?

Gjæren var stemplet "best før: feb-02-08". det burde ikke ha så mye å si.
For i forrige måned startet jeg en annen type med bestfør oktober 07. den startet etter en til to dager.
 
Hvist en starter hadde brukt så mye som 14dager på å starte ville nokk jeg vert skeptisk på å bruke den.
Som hjemmebrygger klarer man aldri å holde det 100% sterilt, så hvist bare noen få celler av villgjære har komet med, så har de hatt god tid til å formere seg på 14dager.

Tror ikke det er noen grei måte å finne ut av om den er frisk på, hvist det ikke tydelig kommer frem at den er dårlig.
 
Man kan jo rett og slett lukte og smake. Hvis det lukter og smaker skikkelig dårlig, så vet man ihvertfall at den bør styres unna. Ellers er det bare å prøve å holde at så renslig som mulig, slik at man har mindre anledning til å tvile på gjærstarterens renhet.

Noe annet du kan gjøre: gjøre en agar-agar test. Til dette må du ha litt utstyr, som en gassflamme, petriskåler, agar-agar og en slags metallpinne. Steriliser pinnen, ta en dråpe fra gjærstarteren og stryk den ut på en petriskål som inneholder en kokt og nedkjølt mengde med agar-agar-gugge. La stå noen dager ved romtemperatur og se om det kommer noen rare kolonier på platen. Hvis ja: hiv den. Hvis nei: grei sjanse på at det går bra.

Kan du tysk, sjekk denne: http://www.netbeer.org/content/view/17/lang,de/
Hvis ikke, så finner man nok igjen ovenstående beskrivelse i bildene.

OBS: en gjærstarter inneholder mye mer gjær per innhold enn disse gjærbankrørene i artikelen. Man må altså bruke svært lite gjærstartervæske til å stryke ut på platen.
 
For min egen del har jeg som tommelfingerregel at hvis jeg ikke ser noen aktivitet etter 24 timer på magnetrøreren, så hiver jeg gjæren og begynner på nytt. 14 dager ville jeg vært veeeldig skeptisk til å bruke.

Hvis du har en gjær som begynner å bli litt gammel, så kan du med hell starte med en bitteliten "forstarter", på et par desiliter. Da blir det forholdsvis flere gjærceller per mengde vørter, og de gamle og slitne cellene får bedre anledning til å komme til hektene og begynne å formere seg og utkonkurrere de uunngåelige bakteriene. Så når den først har kommet i gang, så kan du ha den oppi en ordentlig starter på en liter .
 
Hvordan ser du egentlig aktivitet på magnerøreren?  Kan du se når starteren er utgjæret eller antar en bare at den er færdig etter ca. 24 timer?
 
Du ser at det begynner å skumme når det kommer aktivitet. Og hvis du slår av røreren en time eller så, og skrur den på igjen, så slår du ut en del CO2 på kort tid, så da synes det.
 
Tilbake
Topp