Hvordan skaffe litt billig utstyr.

Jeg trenger noen ting til bryggeriet mitt og lurer på hvordan det kan skaffes for en rimelig penge.
Det trenger ikke være gratis, men mest for pengene.

Her er de noen av tingene jeg mangler:

Nedsenkbar kjølespiral i kopper for å kjøle ned opptil 100 liter. (hvor lang bør den være og hvilken diameter)

Pumpe til å flytte veske fra ett kar til et annen. (eller går det like greit å tappe i bøtter og gjøre det manuelt, eller kansje en manuell pumpe?)

Fint om noen har synspunkter om dette.

Mvh Ramsvatn

Til kjølespiral så kan man til 100 liter lage en spiral av 15-25 meter kobberrør. Bruk 12 mm, for 10 mm blir fort litt for slapt. Slike rør kan kjøpes på Biltema, Clas Ohlson eller hos din lokale rørlegger. Hvis du ikke kan få kjøpt et helt rør på den fulle lengden så kan du skjøte flere rør, slik har jeg gjort med loddelampe og en litt tilpasset støttehylse inni (med bortslipt kant).

En pumpe, ja, bruk helst en magnetisk koblet pumpe som er egnet til matvarer. Se hos Petit Agentur eller Humlegården, de selger slike pumper, men billige er de ikke. Sjekk evt E-bay, men sørg for å få tak i 230 Volt-varianten (og ikke Nord-amerikansk 115 V) slik at det funker her :)

Hei!

Kjølespiral lager du billigst selv. kobberrør kjøper du på biltema. Du bør nok ha 12 mm og ca 15 meter.Søk  på forumet her så finner du hvordan den lages.

Pumpe er veldig greit. Det som er viktig er at skal man flytte varmt vann/vørter må man ha næringsmiddelgodkjente pumper og de er dyre.
Jeg fant en som er laget i PP(polypropylene) og rustfritt som kostet meg ca 600 kr tilsendt
http://www.elomek.no/ Heter hanning og har Varenr: 205015
Eneste bakdelen med denne er at man må bruke forholdvis tykke slanger 1"

Tilbake
Topp