Hvordan tapper dere vørter for måling av SG ?

Lurer på hvordan dere tapper vørter fra gjæringsfat for måling?

Ser også at ved tapping fra krane vil da veske i gjæringslås selfølgelig suge seg ned i retur mot vørteren.

Bruker tappekranen. Aldri sett noe veske suges inn fra gjærlåsen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mulig du har en tradisjonell rødhette propp gjærlås?

Selv har jeg speidel sine gjærlåser, og idet du åpner kranen suges vannet i låsen rett i retur mot fatet. Går selfølgelig bra å ta tappe noe, men må ofte ha rundt 70ml for å få vekten til å flyte.

Kanskje det går an å rugge litt på dunken for å frigjøre akkurat nok co2 til at du får litt buffer, uten at det siver ut av låsen?

Beklager hvis jeg stjeler tråden her nå, men hva med vask/sterilisering av kranen etter tapping? Går det greit og bare spraye m starsan og sette på litt Alufolie på krana etter å ha tappa prøven? Har brukt øltyv så langt, men den er jo så ræva. Lekker som en sil, så jeg må ta mange ganger oppi karet for å få nok...

Beklager hvis jeg stjeler tråden her nå, men hva med vask/sterilisering av kranen etter tapping? Går det greit og bare spraye m starsan og sette på litt Alufolie på krana etter å ha tappa prøven? Har brukt øltyv så langt, men den er jo så ræva. Lekker som en sil, så jeg må ta mange ganger oppi karet for å få nok...
Jeg gjør ikke det etter SG sjekk tapping, men før tapping til flaske/fat får kranen seg en real dusj med starsan før tapping.

Tapper alltid direkte 100 ml over i et målesylinder og sprayer kranen med star san før jeg tørker av
Aldri hatt no problemer med vann suges inn i gjærlåsen
Men det skulle vel ikke være verre enn å fjerne den et par sekunder

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sist redigert:
Jeg gjør det enkelt og koker/starsaner et litermåler og forsyner meg med en passende mengde.
Er det egentlig dumt? Ser faren for oksidering selvsagt, men regner med at muligheten for det er forsvinnende liten mtp all co2en i bøtta. Skjer gjerne samtidig med tørrhumling, og da må jo lokket av uansett.
Hygienisk liker jeg ikke tanken på å bruke krana før tappedagen.

Tapper av til måling gjennom krana, og krana brukes kun til "måletapping". Når jeg skal flaske stikker jeg om med hevert.

Selv bruker jeg sprøyte kjøpt på apoteket. Damen bak disken så unektelig rart på meg når jeg skulle ha "den største sprøyta dere har". Lar den bade i starsan først, naturligvis.

Tilbake
Topp