Hvorfor er det ingen aktivitet i gjærlåsen etter bare en uke.

Goran

Jeg satt på en Stout (ekstrakt og spesielmalt) tirsdag forrige uke. Jeg lagde en starter med WLP001. Stormgjæringen satte i gang nesten umiddelbart og holdt på ca 2-3 dager. Nå, etter en uke er det ingen aktivitet i gjærlåsen. Er det galt ølet? Dette er mitt 4 brygg og jeg har alltid hatt aktivitet i gjærlåsen selv etter to uker.

OG 1048

Bør jeg brygge stå til det har gått ca 2 uker, eller kan jeg tappe på flasker nå?

Vedlegg

• IMAG0063.jpg
    471,2 KB · Sett: 174
Det er nesten garantert at lokket lekker så hvis det i det hele tatt er noen gjæring som ennå pågår lekker dett ut igjennom lokkflensen, dette finner du ved å legge noe på lokket og merker deg hvordan vannet i gjærlåsen flytter på seg, gåt det da tilbake til utgangspunktet er det fordi lokket lekker, det kan da også være pakningen som lekker.

Slik jeg ser det på bildet er jo vannivået høyere på dunk-siden av gjærlåsen enn det er på luftsiden, som da indikerer at du har et stabilt svakt overtrykk i dunken og at det ikke er lokket som lekker.
Jeg lagde nylig en Engelsk bitter som oppførte seg ganske likt, der var det full stans etter noen få dager.
Jeg ble anbefalt å la øllet stå ut sine 14 dager og at dette ikke var unormalt, spesielt ved høy gjæringstemperatur.
Bitteren er ikke helt ferdig enda men sist jeg smakte på den var den god den:)

Takk for svar.
Jeg smakte også på min, og den smakte godt. Jeg skal la den stå til det har gått 14 dager tot.

Edit:
Gjærlåsen er aktiv igjen. Det var kommet litt ølsøl på pakningen. Etter at jeg vasket pakningne så plupper det igjen.

Tilbake
Topp