Hvorfor er ølet så klart?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei !

Brygget 2 øl i sommer, en Wit og en Pale ale med MYE humle. Det ble kun brukt protafloc i pale alen. Dette ølet ble ikke klart, og er første øl som ikke har blitt klart ved bruk av dette hos meg. Det ble brukt nærmere 300g humle i 20L øl, om dette er av interesse.
Wit'en derimot, den er krystallklar! Det ble ikke brukt noen form for klarning. Har aldri opplevd at øl har blitt så klart uten bruk av protafloc e.l.... Ølet er faktisk like klart som pilsen jeg brygget tidligere i vår, og den ble det både brukt protafloc og lang, kald lagring på! Hva kan det komme av? Appelsinskallet? Korianderen? kamomille?

Om øl blir så klart som Wit'en min uten bruk av protafloc, vet jeg ærlig talt ikke hvorfor jeg bruker det i det hele tatt.

Alt legger seg som regel etter en stund på flaska. Jeg antar at Protafloc er en booster for å få proteiner og humle til å legge seg raskt etter kok. Da slipper du å vente flere dager ved kokekaret for at det skal legge seg på bunn. Type gjær og gjæringsforløp har vel også innvirkning. Amen

Sendt fra WC

Har hatt samme opplevelse med wit på førsommeren. To uker på flaske, 24 timer i kjøleskap og krystallklar i glasset. Ikke akkurat gæli'! Men pale ale kan bli litt tåkete på grunn av humla, ikke uvanlig det heller. :)

Murphys lov. Når du forsøkjer å laga eit tåkete øl - så blir det blankt som vatn. Og omvendt. Eg forstår det iallefall ikkje - då eg brygga dei første brygga mine så blei dei som skulle bli tåkete så gjennomsiktige som vatn (vel - etter ei kort tid).

Eg har for min del oppdaga at etter at eg slutta å stressa med diverse remedier og tar meg god tid me døl som skal bli klare - så blir ølet mykje klarare. God og rask kjøling. Ut med dyppkjølaren. Vent ein god time før tapping. Tapp sakte (bruk gjerne 1 time).

Jeg vil anta det kommer av at proteinmolekylene som gjør hveteølet tåkete er relativt store, noe som gjør at de bunnfeller raskere enn om det var snakk om mindre molekyler.

Tilbake
Topp