Hydrometer og måling før flasking

M

MacBrightside

Hei! (Første post og batch  ;D)

Trenger tilbakemelding av dere da jeg har startet på et ølsett
Litt fakta:
- 3kg malt og en pose gjær. Ferdig mix på 21 liter. Regnet ut i etterkant at det er ca 15-20% mere gjær en nødvendig.
- OG ved start - 1042
- OG etter 14 dager - 1024
- OG etter 17 dager - 1015 (nå)

1. Er dette normalt? Skal jeg ikke bry meg om tiden så lenge FG ikke er ned i 1005? Står over alt at jeg må vente til 1005 pga flasketrykket. Trenger egentlig tilbakemelding på om jeg er på god kurs.  :)

2. Jeg her et lagringskar med tappekran i bunn og skal feste på tapperør. Tappekrana har ca. 5 cm klaring fra bunn, så i teorien bør ikke bunnfallet bli med. Anbefaler dere å tappe direkte fra denne eller bruker hevert rett i flaske. Har ikke et ekstra kar så det er ikke noe alternativ.

På forhånd takk!

Mvh
Christian

Det hørtes ut som en litt treig gjæring. Hva slags gjær, malt og mesketemperatur?  Har du brukt DME i tillegg?

Ikke bry deg med at det står "overalt" at du må vente til .05. De som skrev oppskriften aner ikke hvordan du har gjæret den. Gjær jobber forskjellig under forskjellige forhold. Med indre den har stoppet opp da, hvordan har forholdene vært?

Det du bør gjøre er å ta en FG-måling, og ta en til om tre dager, hvis de er like, er den ferdig utgjæret og du kan tappe på flasker.

Hvis du kan se inn i karet, så ser du tydelig forskjell mellom godsaker og slam. Er krana over det punktet kan du som regel flaske, spørs hvor løs truben er, du kan jo følge med på hva du får i flaskene. Men du må jo ha med sukker, enten ved å helle sukker oppi hver flaske, eller å helle via noe annet først, som da har ferdig sukkerlake.

Takk for tilbakemelding!

Bryggesett 3kg : http://www.bryggselv.no/products/bryggselv-american-pale-ale-3kg Gjær 11,5g  : http://www.bryggselv.no/products/safale-us05-115g
Alt har stått med den konstant temp på ca 18 grader. Jeg har ikke lukket opp lokket, men ser tydlig et 2-3 cm skummring på toppen.

Er litt bekymret på alkoholprosenten. Ut ifra tabellen som fulgte med hydrometeret vil brygget få en lav alkoholprosent a la lettøl. Stemmer dette?
Ikke noe galt med lettøl men det var ikke det jeg hadde i tankene når jeg startet  :jaha:

Ristet du godt på dunken da du tilsatte gjæren for å gi vørteren oksygen?

Du kan jo prøve å rugge litt på dunken, riste opp litt gjær så kanskje den spiser litt til.

Og ja, ser ut til at ABV vil bli 3.54% slik det er nå.

MacBrightside skrev:
Takk for tilbakemelding!

Bryggesett 3kg : http://www.bryggselv.no/products/bryggselv-american-pale-ale-3kg Gjær 11,5g  : http://www.bryggselv.no/products/Safale-us05-115g
Alt har stått med den konstant temp på ca 18 grader. Jeg har ikke lukket opp lokket, men ser tydlig et 2-3 cm skummring på toppen.

Er litt bekymret på alkoholprosenten. Ut ifra tabellen som fulgte med hydrometeret vil brygget få en lav alkoholprosent a la lettøl. Stemmer dette?
Ikke noe galt med lettøl men det var ikke det jeg hadde i tankene når jeg startet  :jaha:

Prøv å sett opp temperaturen opp til 20 grader. Det kan godt hjelpe.

Takk for tips.

Har vippet på bøtta, satt det varmere og målte i dag 1011. Så det går riktig vei!
Håper på å nå minst 1007 før det stopper opp helt. Da holder brygget iallefall 4.5%.

:skitbra:

Takker! Oppdaterer til uka..

MacBrightside skrev:
Takk for tips.

Har vippet på bøtta, satt det varmere og målte i dag 1011. Så det går riktig vei!
Håper på å nå minst 1007 før det stopper opp helt. Da holder brygget iallefall 4.5%.

:skitbra:

Takker! Oppdaterer til uka..

Da er det nok på vei skal du se. Blir helt sikkert øl av det  ;)

Bare pass på å få noen like målinger over noen dager før du stikker om og flasker  ;)

Oppdatering:

FG endte på 1010 og jeg flasket om i kveld.

Resultat så langt:
- Tappekran og flaskefyller fungerte utmerket. Flasket på brune 0,5L flasker med "grolsch" kork og brunsukker.
- Det ble litt lav % på brygget. Mulig fordi jeg blingsa og endte opp med 21 liter istedet for 20 liter. Kan det ha så mye å si på SGen?
Men det hadde en fin farge og smakte frisk selv om det var romtemp. og uten kullsyre.
- Det lå ca 1 cm slam i bunnen av bøtta. Reger med det er normalt  :jaha:

Nå er det 1-2 uker å vente på kullsyra

Feirer med en Dahls  :biersmile: 

Ikke så gal prosent det. 4.2 prosent før karbonering og ca 4.5 prosent etter karbonering. Jeg foretrekker heller en lavere alkoholprosent på en pale ale enn om jeg skulle få et tørrere resultat med mer alkohol. Litt restsødme synes jeg er helt topp i et slikt øl.
Kommer nok til å bli knall.

Slammet du prater om er trub og gjær. Mesteparten er gjær. Dette kan du vaske og fint bruke om igjen.

Tilbake
Topp