hygienehysteri?

Beant skrev:
Og like vel så er det mange (egentlig alle i mer eller mindre grad) som greier å få infisert ølene sine. Det handler kun om graden av infeksjon og type bakterier. Å stappe fingrene ned i vørter før gjæring tilfører bakterier, gjerne høyst uønskede melke- og eddik-syre som er borte etter kok. Dette vil til slutt sette preg på ølet, bare ølet får stå lenge nok.

Vørteren er ikke steril etter koking. Så tappes den i desinfisert, ikke sterilisert gjæringsdunk før den utsettes for luft som garantert inneholder bakterier/støv i mer eller mindre grad. Så tilsettes gjerne en gjærstarter som langt fra inneholder kun de ønskede gjærcellene. Til slutt tappes det over på ikke sterile flasker og fat, gjerne i åpne løsninger som tilfører mer luftforurensning. Alt dette tilfører bakterier og villgjær. Da er det ganske så unødvendig å stappe fingrene ned i vørteren og dermed tilføre enda mer bakterier til coctailen.

Så kommer de punktene som du nevner med gjæraktivitet, CO₂ og alkohol. Disse demper bakterieveksten og forhindrer at katastrofen inntreffer hver eneste gang man brygger  :brygging:
Tja med alle kildene til infeksjon du nevner her blir vel en finger i ølet som en pølse i slaktetida  ;D
 
Eller dråpen som får begeret til å flyte over.

Hvis dere ikke tar dette alvorlig så bryr det ikke meg så mye, jeg vet i alle fall hva vi prøver å gjøre når vi brygger.
 
Ok, jeg er helt grønn med bare to brygg bak meg, men det er jo ren logikk at selv om faren for en plagsom infeksjon er relativt liten, så er det klart det er lurt å minimere risikoene der vi kan, innenfor rimelighetens grenser - det er jo derfor det for det meste går bra.

Og selv om det gikk bra nå og helt sikkert stort sett vil gjøre det, så er det en totalt unødvendig risiko, spesielt med tanke på at det var et såpass spesielt brygg med vanskelig tilgjengelige ingredienser. Jo mer spesielt/dyrt/vanskelig/etc brygget er, jo mer forsiktig og nøye er det klart det er lurt å være.
 
3u8adaru.jpg


For en irriterende fyr. Er han en som prater mye og kommer med skitne og oppbrukte spøker?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp