Ideer til naturlig kullsyre i søte drikker?

Hei,

på nettstedet http://www.selvberging.no forsøker vi "å få folk igang" med ulike aspekter innen matauk, foredling og konservering, herunder også brygging. Vi fokuserer på artikler og videoer rettet i all hovedsak mot nybegynnere. Vi vurderer nå hvor vidt vi skal gi instruksjon på hvordan man enkelt og trygt kan naturlig karbonere søtt drikke. Egentlig mener jeg dette er for viderekommende - men akkurat her mener jeg mange nybegynnere er tenkandes til å forsøke likevel (jeg er selv tunghørt i blant der jeg som nybegynner får høre fra en mer erfaren at jeg absolutt ikke må forsøke meg på det samme som ham selv). Ergo er det kanskje bedre med enn enkel oppskrift enn å si "ikke gjør det!"?

Karbonering av mjød og cider er rimelig rett fram for selv en nybegynner - så fremt man liker det tørt. La det gjære ferdig i spannet, stikk om, tilsett karboneringssuker, flaske og korke... vente... åpne og drikke. Mange vil derimot både ha mye sødme og kullsyre i drikket sitt, og da blir det straks mer risikobetont. Jeg kjenner meg derfor litt i villrede om dette er noe jeg bør gi råd om i det heletatt. Ønsker derfor deres innspill.

Hvilke metoder mener du er enklest for en nybegynner? Mener du en nybegynner bør styre unna å forsøke dette i utgangspunktet? Se for deg at det er en som aldri har brygget noe som helst før og har lyst til å lage karbonert cider av eplene i hagen. Ville du frarådet det? Hvis ikke, hvilken metode ville du foreslått? Det er selvsagt mer nyttig for diskusjonen om du også forteller om det du deler egne erfaringer, andres erfaringer eller om det er noe du synser om...

Eksempler på metoder:

1. Bruke av CO2-flaske... noe så godt som ingen førsteangsbryggere hverken har tilgang på eller er villig til å gå til anskaffelse av til sitt førsste brygg.

2. Flaske ved ønsket FG/sødme og åpne en flaske annenhver dag til man har oppnådd ønsket kullsyrenivå - og deretter veldig forsiktig pasteurisere flaskene i vannbad. Dette er en utprøvd metode som fungerer... så fremt bryggeren ikke glemmer å sjekke flaskene med regelmessighet, flasker for tidlig (under stormgjæring), flasker for sent (alkoholen har slått ut gjæren og man får ingen kullsyre), pasteuriserer på for høy temperatur (skaper for høyt trykk i flasken og det sier poff), eller lav pasteuriserer på for lav temperatur eller ikke lenge nok (gjæringen tar seg opp igjen og det sier poff).

3. Benytte en billig kompressjonstester fra biltema i stedet for kork på en av flaskene og så pasteurisere flaskene ved oppnådd ønsket BAR, feks 3... aldri forsøkt dette selv, kun en gal idé jeg fikk akkurat nå... og som jeg helt sikkert kommer til å teste ut, selv om jeg tviler på at det vi fungere spesielt godt. Hvilke problemer ser du med denne metoden?

4. At jeg bygger en kalkulator beregnet for naturlig karbonering av søtt drikke uten bruk av pasteurisering. Brukeren legger inn gjærsortens oppgitte maksimale alkoholpotensial. Brukeren velger sødmenivå: tørr, medium, søt, dessert. Brukeren velger kullsyrenivå: lav, medium, høy, ekstra høy (Chrystal/Champagne).
Kalkulatoren virker ikke å være noe hokus pokus å lage. Det store problemet er vel heller hvor pålitelig og trygt det vil bli - ikke bare i forhold til både gjær og måleverktøyets presisjon, men også bryggerens evner. Jeg tenker det ikke vil være mulig å få dette til på noen god måte. Jeg hører gjerne om noen har forsøkt noe tilsvarende, kjenner eller har hørt om noen som har gjort det, og med hvilke erfaringer?


Her er en god wiki som forteller om forholdet mellom SG, alkohol og karbonering. her: http://braukaiser.com/wiki/index.php/Accurately_Calculating_Sugar_Additions_for_Carbonation
 
Eneste måten jeg ville gjort dette på er å flaske en brusflaske i plast sammem med de andre flaskene. Satt de til karbonering og sjekket ofte. Når plastflasken var stein hard ville jeg satt alle flaskene i kjøleskap.

Oppbevarte en flaske med søt ingefærøl på denne måten i ett år uten at det ble noe mer trykk i den.
 
Aasbrygg - du stoppet ikke gjæringen ved å pasteurisere flaskene? Kun kjøleskap, ingen "cold crash"?

Selv har jeg ikke kjøleskap-plass nok til det antall flasker et typisk brygg ville gitt meg...

Interessant dette med plastflasken - det må jeg teste ut. Er ikke så sikker på om jeg ville foreslått det til en nybegynner... hvor hardt er hardt nok eller for hardt? Vil nok bli i overkant mange spørsmål av slikt.

Skal jeg anbefale en løsning må det være en løsning som er enkel og som vil fungere for alle hver eneste gang. Cold crash feks krever jo at man har et kjøleskap/fryser til overs...
 
For nybegynnere ville jeg anbefalt å gjære ut til en tørr drikke, og ettersøte med lactose til ønsket nivå. Det er dermed et trygt og fleksibelt utgangspunkt for flaskekarbonering eller tvangskarbonering vha co2. Pastaurisering er greit nok men det endrer jo smaksbildet mye. Eventyelle feil i pasteurisering medfører flaskebomber. De som allerede fater og bruker co2 tror jeg ikke er mottakergruppen for disse rådene. PS for fat med sikkerhetsventil kan en bruke vanlig sukker for søtning så lenge drikken holdes kaldt. Om det er infisert så ser du dammen forran kjøleskapet etter en stund :)
 
Pasteurisering er iværtfall noe jeg ikke ville anbefalt nybegynnere. Da er min metode mer sikker. Når du knapt klarer å presse inn plastflasken er det ennå god tid før flaskebomber. Ellers har jeg laget eplesider der jeg har gjæret helt ut og tilsatt Natreen ved flasking.
 
For nybegynnere ville jeg anbefalt å gjære ut til en tørr drikke, og ettersøte med lactose til ønsket nivå. Det er dermed et trygt og fleksibelt utgangspunkt for flaskekarbonering eller tvangskarbonering vha co2. Pastaurisering er greit nok men det endrer jo smaksbildet mye. Eventyelle feil i pasteurisering medfører flaskebomber. De som allerede fater og bruker co2 tror jeg ikke er mottakergruppen for disse rådene. PS for fat med sikkerhetsventil kan en bruke vanlig sukker for søtning så lenge drikken holdes kaldt. Om det er infisert så ser du dammen forran kjøleskapet etter en stund :)

Lactose er lite søtt, så det skal store mengder til for å få noen effekt. Om du ønsker noe mer enn et lite anstrøk av sødme, er det ikke praktisk å bruke det. Det er i alle fall min erfaring.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp