Imperial Brown Ale klone

Jeg har kjøpt inn alle ingredienser til denne Imperial Brown Ale klonen til Nøgne Ø. Eneste som ikke stemmer er at gjæren er synonymt (håpe d går greit). Lurer på hvor mye vann jeg skal bruke.


Oppskrift:

19L (ferdig) All-grain

OG: 1.079 FG:1.021
IBU: 36    SRM:32
ABV: 7,5%

5,5 kg Maris Otter Pale
0,77kg Hvetemalt
0,77kg Munichmalt
0,45kg Caramalt
0,18kg Ambermalt
90g Brown malt
90g Chocolate malt

Alt fra Fawcett antar jeg. Meskes med 66C i 45 min og heves til 72C i 15 min, eller enstegs på 66C i en time.

9 AAU Chinook@90 min (21g ved 12% alfa eksempelvis)
11 AUU East Kent Goldings @5min (65g ved 4,75% alfa eksempelvis)
16 AUU Columbus @1min (45g @ 16% alfa eksempelvis)

90 min koking

WLP 007 Dry English Ale som gjær
Pitches og gjæres ved 20C.

Mvh

Ove
 
Da lagde jeg denne som min første batch alene  :biersmile: . Gjær byttet ut med Safale 05.

Begynte opprinnelig med 26 liter vann og fire liter tiltenkt til skylling av mesken. Dessverre så raste temperaturen plutselig opp og jeg måtte ha to liter kaldt vann i, for å forhåpentligvis ikke å ødelegge meskingen. Fikk stoppet den på 72 grader :rasende:. Den lå en god stund over 66 grader før jeg fant ut hva hva plata sku stå på og kjeleplassering. (induskjon er vrient :bank2:) Håper jeg ikke ødela meskingen helt. Havnet på 23 liter i gjæringsspannet.  Det ble en liten bom på OG, landet på 1070 istedenfor 1079. Det putrer godt i gjæringsbøtta no. Noe som har en tanke om jeg har ødelagt brygget med meskefadesen min?

Mvh

Ove
 
Det er nok ikke ødelagt, men du får nok et søtere øl enn planlagt, da høyere mesketemperatur gir dårligere utgjæring.
Kanskje det egentlig blir midt i blinken? :)
 
Hei,

Skal flaske denne imperial brown alen idag. 

Jeg klarer ikke å finne ut hvor mye sukker pr. liter jeg trenger for å karbonere denne klonen. Noen som vet? :help:

mvh

Ove
 
Mange takk! :ilike:

Skal flaske fire batcher idag. Centennial blond, imperial  brown, american brown ale og american pale ale. To sistnevnte er Gahr edition. Ser frem til å smake på disse fire jomfruøllene :yes:
 
Hei,

Nok et spørsmål vedr. min første imperial brown. OG var 1070 skulle være 1079. I dag når jeg flasket denne var FG først på ca. 1020, så etter at den hadde stått en stund og etter et par slurker fra målerøret :biersmile: så var FG ganske nøyaktig 1016. Hva bør jeg forholde meg til?

Mvh

Ove
 
OveAune skrev:
Hei,

Nok et spørsmål vedr. min første imperial brown. OG var 1070 skulle være 1079. I dag når jeg flasket denne var FG først på ca. 1020, så etter at den hadde stått en stund og etter et par slurker fra målerøret :biersmile: så var FG ganske nøyaktig 1016. Hva bør jeg forholde meg til?

Mvh

Ove

forhold deg til den som var nermest 20Grader i målingsøyeblikket  :) (sannsynligvis den siste ?)
ps Satte denne (Imp.BrownAle) på fat for ca to uker siden. Hvor lenge bør / må ... jeg helst vente før den når sin fulle smak ? 
Smakte litt forrige helg.. da trengte den mer lagring.
/John
 
Hei,

Takk burde skjønt at den skulle måles @ 20 grader både på FG og OG :bank2:

Ifølge oppskrifta skal den lagres i 6 mnd :eek:  Og da lurer jeg på om vanlig flasking, holder på så lang lagring. Jeg har jo ikke fått fjernet O2en i flaskehalsen.

Mvh

Ove
 
Hei igjen  :)

Når denne er ferdig karbonert på flaske. Hvilken temperatur bør den lagres på i påfølgende 6 mnd? Lar den karbonere ved 20 grader i 14 dager.

Mvh

Ove
 
Jeg lagrer mine øl i en kjellerbod som holder ca 14 grader. Noe rundt der, kanskje noe lavere, f. eks. 12 grader, er vel passe.
Jeg skal forresten brygge dette ølet selv på lørdag.  :ilike:
 
Sitter akkurat og tjuvprøvesmaker på en klone av denne, som har fått hele fem dager på flaske (verdensmester i tålmodighet). Spørs om den varer til jul;D
Det som slår meg er at det smaker brun fløyel, og den varmer godt; så da må det være bra.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 
Kjenner meg igjen hva elendig tålmodighet angår. Trickset er kanskje å brygge to batcher...  :jaha: Da har man en batch man kan ta i løpet av sommeren, og en man kan spare.    :ilike: :idea:
 
Smakte på denne klonen. Etter bare 14 dager med karbonering smaker denne nydelig :ilike:. Gleder meg til elgjakta :sikle
 
Min ble vellykket, kona likte den bedre en Nøgne Ø sin på blindtest :) lykke er at det fremdeles er 15-16 liter igjen !
 
Tilbake
Topp