Imperial Brown Ale trøbbel

12 dager siden jeg brygget en Imperial Brown Ale ferdig sett fra ølbrygging.no. OG skulle være 1078, men ble 1062(aner ikke hva som gikk galt, muligens kombinasjon av litt for høy mesketemt og litt mye skyllevann). Nå har FG vært parkert på 1022 i 3 dager. Den skulle bli 1020. Null aktivitet i karet. Blir dette potensielle flaskebomber? Skal jeg prøve å få igang gjæringa igjen? Eller er det bare å flaske uten bekymringer for bomber i kjelleren?

Slapp av. 1022 og 1020 er såvidt målbare forskjeller med vanlig hjemmebryggerutstyr. La ølet stå noen dager til, så slipper du for mye gjær i flaskene. Utover det er det neppe noe å bekymre seg for.

Liker ikke at jeg bomma så mye på OGen. Men smakte på vørteren da jeg målte sg/fg i dag, og den smakte lovende. Var dog litt mye bitter etter min gane, men mye kan vel endre seg til den er ferdig karbonert og fått et par uker på modning!!!

Den er nok bittrere enn den skal være hvis du ikke justerte bitterhumle pga lavere effektivitet.

Den er nok bittrere enn den skal være hvis du ikke justerte bitterhumle pga lavere effektivitet.
Justerte ikke noe nei. Så dette blir interessant. Det blir sikkert flasking i kveld, så får jeg se etter hvert hvordan øler blir. Om ikke annet så får jeg sende en leveranse til svigerfar. Det hender det at jeg gjør hvis det er noe øl jeg ikke blir helt fornøyd med! Han synest at alt ølet jeg lager er kjempgodt

Tilbake
Topp