Imperial Stout med for høy OG?

Hei alle bryggere!

På onsdag brygget jeg for 2. gang og tenkte å prøve meg på en Gahr-oppskrift. Jeg brygget derfor Andrimne Imperial Stout I fra artikkelen om stoutbrygging under medlemsseksjonen på forumet. Jeg fulgte oppskriften bortsett fra at jeg humlet med Warrior og Cascade. Dessuten hadde jeg ikke molassesukker. Her er oppskriften:

Andrimne Imperial Stout I

22,5 liter (21 liter ferdig øl)
OG: 1.085
FG: 1.024
IBU: 77

6 kg pale malt, 5,6 EBC
250 g caramalt, 20 EBC
500 g crystal malt, 150 EBC
200 g chocolate malt, 1175 EBC
300 g roasted barley, 1500 EBC
250 g Billingtons melassesukker
107 g Challenger, blomst, 7,4 % AA, 90 min.
40 g East Kent Goldings, 6,5 % AA, 5 min.
½ ts Wyeast gjærnæring, 15 min.
White Labs WLP002 gjærstarter (byttet ut med to pakker safale tørrgjær)
95 g farin til priming



Når jeg skylte ut mesken fylte jeg til kjelen var full (kjelen er ca 20 liter) og skylte derfor med mindre vann enn jeg burde. Etter oppvarming og koking i 90 min havnet jeg på litt over 15 liter og målte OG til 1.089 (altså noe høyere enn forventet som var 1.085). Neste gang kommer jeg nok til å koke vørter i to kjeler slik jeg gjorde sist, for å få riktig volum og OG.

Nå er jeg litt redd for at gjæren ikke skal klare å gjære bra nok ut og vet ikke helt hva jeg bør gjøre for å forhindre dette. Jeg tenker at jeg kan ha i ekstra gjær om det er tilfellet. Er det noen andre måter å sikre bedre utgjæring? Vingjær? Tilføre vann?

Jeg fikk en annen ide i forhold til å få riktig skyllemengde og sluttvolum. Hva om jeg skyller til kjelen er full, og fyller resten over på noe annet og har i dette mot slutten av kokingen? Da kan jeg få fylt kjelen til toppen og kan koke det i 20 min til. Hvordan vil dette være i forhold til bitterhumlen? Vil det være dumt at det blir et opphold i kokingen av denne (når jeg fyller på med vann vil det stoppe å koke en stund) Alternativt kan jeg koke i to kjeler. Det er kanskje det enkleste)

Håper noen har noen gode ideer!

Mvh Sindre
 
Det går nok helt greit. Hvilken Safale brukte du?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
OG på 1085 (hvorav noe fra melassesukker) er ikke høyere enn at en alkoholtolerant alegjær bør klare det greit, om du gir den tid nok. Akkurat nå drikker jeg Port Brewing Santa's Little Helper (10,0%) - den hadde en OG på 1094.
 
Gahr skrev:
Det går nok helt greit. Hvilken Safale brukte du?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Jeg brukte US-05 tørrgjær. Jeg regner med at det går greit, men hva gjør man om man plutselig ser at det går dårlig? Jeg vet at man kan ha mer gjær i, men hva skjer om man har i vann? :p
Men det er godt å høre at det bør gå bra!
Takker for svar.
 
Tilbake
Topp