Induksjonsplate 2000w nok?

Absolutt, men jeg er ikke sååå fin på det :p Jeg liker å røre på hovedsteget så 45 min vorlauf er bare for å fjerne det meste grumset, pluss at jeg pleier å kjøre den som ett steg på 72 grader.
Du kjører altså et langt steg på 72 grader med kontinuerlig sirkulering:)?

Jeg har ikke jobba et helt yrkesliv som norsklektor uten å ha pådratt meg litt yrkesskade, så jeg insisterer nok på at "vorlauf" er en kort resirkulering der målet er å fjerne større partikler, ikke produsere klar vørter:).
 
Du kjører altså et langt steg på 72 grader med kontinuerlig sirkulering:)?

Jeg har ikke jobba et helt yrkesliv som norsklektor uten å ha pådratt meg litt yrkesskade, så jeg insisterer nok på at "vorlauf" er en kort resirkulering der målet er å fjerne større partikler, ikke produsere klar vørter:).
Det stemmer, ikke alltid, med alle øl, men ofte. Og det er sikkert riktig, men vørteren blir jo mye klarere av det så vinnvinn tenker jeg :)
 
Ikke?
Jeg har alltid tolket vorlauf som et steg for å få klar vørter før skylling.
Nei, da må du sirkulere lenge. Palmer snakker vel om at du skal ha en slags "milky appearance" på det du tapper ut når du er ferdig. Jeg bruker et 3-litersmål, og når jeg heller litt forsiktig fra det, vil det først ligge igjen litt grove partikler opp mot tuten. Så jeg holder på til det ikke lenger gjør det. Hvor mye jeg må tappe og helle tlbake, kan variere, men det blir vel mellom 7-8 og 12 liter.

Om det er noe poeng i å overføre helt klar vørter? Noen mener sikkert det, men jeg har veldig vondt for å tru at det betyr noe.

edit: Jeg har aldri brydd meg så mye om å grave i dette, men har alltid gjort det. Jeg har holdt meg til Palmer: "You should only have to recirculate a couple of pitchers to clarify the wort" (How to brew, s. 323). Men andre steder jeg har sjekka nå, snakkes det om å holde på ganske lenge.

For lenge sida holdt jeg på å resirkulere med pumpe, og da fikk jeg veldig klar vørter. Det jeg jeg setter til kok nå, er ikke i nærheten av å være så klart. Det er omtrent som ufiltrert eplemost. Det bunnfeller seg ganske snart et grått slam av fine partikler - som jeg tar med til kok.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp