Induksjonstopp for liten for kjele?

Hei,

Jeg har bare brygget én gang tidligere, og da var det kun med et slikt Coopers-sett for flere år siden. Nå vil jeg prøve meg ut hakket mer avansert for å få litt mer kontroll ved å tilsette humle selv, men fremdeles bruke maltekstrakt.

Jeg har inntrykk av at kjelen min på 8 liter ikke duger til dette, og er dermed på jakt etter en ny kjele på 30-40 liter. Først og fremst har alle slike kjeler en diameter som er mye større (30-40 cm) enn det den største platen på induksjonstoppen min (tipper den er på 20 cm) – er dette et problem?

Deretter lurer jeg på om noen har tips til kjeler på 30 liter med tykk bunn for induksjon til rundt tusenlappen? Jeg ser at mange har kran, er dette nødvendig å ha? Jeg har absolutt ikke nok innsikt eller redskaper til å montere kran selv, men er det dumt å helle over til gjæringskaret?

Takk for alle svar.

Induksjonsplater vet jeg fint lite om, men jeg kan fortelle deg at å montere kran på kjelen var det første lure jeg gjorde når det kom til kokekjelen. Det var en sann glede å slippe heverten.

Tilbake
Topp