Infeksjon eller gjæringsrester?

Dunken med 8 liter har stått til gjæring i ganske nøyaktig 3 dager nå i 18-20 grader og har fått merkelige grønnaktige flak/klumper på toppen.. Dette er mitt første brygg noen sinne og er et allgrain sett fra Nøgne Ø. Gjæren som følgte med var champagnegjær. Målte av SG i sted, og da lå den på 1.044. OG var på 1.086.

Frykter at alt må tømmes ut... Noen som kan gi meg en pekepinn på om det er infeksjon?

2yxfd5g.jpg

Ok, fikk med masse bunnslam ved overføring til gjæringskaret, så da kan vel det stemme relativt bra.
Skal jeg eventuelt fjerne dette, eller kommer det til å synke etterhvert?

Takk for svar!

Sett skikkelig kaldt et par dager før tapping.  Jeg synes det er best med god pumpehevert med silikonslanger.  Da kan jeg holde meg i sjiktet mellom topp og bunn. Får veldig klar vørter i fatet slik.

--

Ok, men i og med at det har gjæret helt fra 1.086 til 1.044 på kun tre dager, er det da nødvendig å la det stå i 14 dager dersom det når en stabil SG/FG etter f.eks. litt over en uke?

Har hevert, men ikke pumpe. Bør kanskje skaffe det til tapping ja!

Ja, la det gjære helt ut, og behold lokket på, på dunken hele tiden. Du får ikke gjort noe fra eller til, så smør deg med tålmodighet :)

Det går som regel helt fint!  :ilike:

Drit i instruksjonene. La det stå i 10-14 dager. Settet inneholder champagnegjær. Det er teknisk sett saccharomyces cerevisiae, altså i samme familie som ale-gjær. Men vingjær har ikke samme evne til å bryte ned maltotriose som ølgjær har. Derfor vil du nok oppleve lavere utgjæring enn normalt på dette ølet.

Aha, det forklarer den høye gjæringstemperaturen selv om det (i følge Nøgne) er klassifisert som en lager.. Jaja, godt blir det nok :biersmile:

Tilbake
Topp