Infisert brygg?

Jeg er helt fersk og har nettopp brygget mitt først allgrain på BB 30. Dette av type Pale ale ferdigstemt fra Per Inge. Brygging og fjæring gikk som normalt.
Skulle flaske ølet i dag og brukte hevet til omstillingsprosessen for å tilsette sukker. Legger fra meg munnstykke på heverten på benken etter bruk.
Hører så ett plask og det er munnstykket som faller oppi omstikkingskaret.
Flasker ølet uansett, men er det noe håp at det blir drikkelig.

Hevertslangen min tok seg en tur fra karet til gulvet og tilbake i gjæringskaret da det rant godt, smakte nydelig.

Store sjangser for at dette går helt finfint.
Drev akkurat med flasking for å vise en kamerat hvordan det foregår. Fortalte høyt om hvordan man transporterer gjæringskar før flasking. Det ender med kardinaltabbe etter kardinaltabbe. For det første klinker jeg gjæringskaret i kjøkkenbenken så det skvulper som bare rakkern og virvler opp masse unødig gjær fra bunnen av bøtta. Etter det løfter jeg på på bøtta så innholdet i gjærlåsen suges rett ned i dunken, såklart rett etter jeg forteller at man tar låsen av dunken før man løfter bøtta. For å konkludere flaskinga mister jeg klypa jeg holder heverten fast i karet med nedi bøtta, og må få tak i den igjen.... Det meste gikk til fanes idag... Men jeg vet ølen kommer til å ha det fint, fordi alt var rent FØR det gikk galt.

Slæpp åff, ikke ta det så tungt, og ta eit hjemmebrygga øl!

Takker for oppmuntringen. Har jo lest mye om hygiene før byggingen.skal gjøre innkjøp til neste brygg. Har nok blitt hekta :)

pussig dette med hygiene og infisering.
folk er livredde for at noe galt skal hemde.
men heldigvis så skal det litt til for at det går galt.

Tror nok ølet ditt overlever helt fint :)

Har mistet udesinfiserte skjeer i vørter og gjærstarter, sugd vann fra gjærlås neddi bøtta mer enn en gang, hatt mindre enn optimalt rene hender neddi vørter, usaniterte humleposer og hva enn man egentlig IKKE bør gjøre, men har enda til gode å se en infeksjon.

Stressa mye med alt i starten, men når du forstår hvor mye øllet faktisk tåler så slapper man litt mer av!

Gratulerer med ny og fantastisk hobby forresten :)

Det er mulig vi blir overparanoid ja, men jeg vil nok fortsette å være det. Blir for mye arbeid og spent venting til at en liten tilfeldighet skal få ødelegge alt. :)

Nå har det gått en måned, så hvordan smaker ølet, paaljoh?

Jo, det skal jeg si at ble overraskende bra. Det ble til at jeg startet litt tidlig med smakingen, og fant ut at det ble bedre og bedre.
Var vel borti ett par flasker med noe usmakelig, men trolig fordi jeg var uforsiktig med tappingen. Mye plasking....

Smaken endte nær brewdog pale synes jeg.

Tilbake
Topp