INFO: Wi-Fi Strømkontakt

msevland

NMKomiteen
Sentralstyre
Denne kontakten har kommet opp et par ganger det siste året, og nå gikk også jeg til anskaffelse av en slik. Denne er kjøpt via Biltema, men den finnes også fra andre leverandører.
2000037071

Den ble først omtalt av @Confusius i denne posten og av @Aleksander87 i denne posten, så det var på tide å gjennomgå muligheter og begrensninger.

Biltema selger denne under sitt eget navn, men det er ikke de som har laget den. Den er laget av Ancuoo (ankuoo.com) med en wi-fi brikke levert av BroadLink som også selger sin egen utgave av denne.

Styringssignalene sendes fra din smarttelefon til en skytjeneste eller direkte til enheten. Appen og enheten er intelligent nok til å skjønne hvorvidt den er på samme nettverk (LAN) som enheten, eller om den er koblet via et eksternt nettverk (WAN) / mobilnettverket (4G). Dette vises som et lite 'Local' symbol dersom smarttelefonen og strømkontakten er på samme nett.
240ad40de64ff87d8be8b16f7a22fb5c.jpg


Dersom smarttelefonen og strømkontakten ikke er på samme nettverk, sendes styringssignalene via broadlink.com.cn eller lumitek.yunext.com. Enheten lytter etter kommandoer fra disse stedene, noe som gjør at du kan styre denne fra hvor som helst i verden uten endringer på routeren/nettverket ditt.
Dersom du er på ditt eget hjemmenettverk, sender den UDP direkte til enheten. Dette innebærer at du kan betjene den selv om 'internett' (WAN) er nede - så lenge du har tilgang til ditt eget nett (LAN). Dette er en snedig måte å løse Wan/Lan/4G utfordringen på.

Du kan laste ned Biltema sin app for å styre den, eller du kan laste ned originalen fra Ankuoo. De finnes også for Androide, men det bruker ikke jeg - så det får dere finne selv. Den finnes ikke for Windows telefoner. Det er den samme appen (identisk), men er da på norsk eller engelsk

Kontakten kom opprinnelig i to utgaver. De har de samme grunnfunksjonene, men den store / dyre har innbygget strømmåler som logges til en skytjeneste. Dette kan du enkelt hente frem i appen som grafer (dag/uke/mnd/år). Denne funksjonen var hovedårsaken til at jeg kjøpte den.
Følgende funksjoner har begge utgavene:
1. på / av
2. Nedtelling til på / av
3. Tidsplan med 16 individuelle planer (på - av)
4. 'Tyveribeskyttelse'. Dette er en funksjon som overstyrer alle andre valg. Du kan her sette 16 forskjellige planer hvor du oppgir start og slutt (tid/dag(er)) og hvor mange ganger den skal skru på/av lyset i denne perioden. Den velger da tid tilfeldig innenfor disse parametrene.
911f8291606030390f4a9872ee0aa131.jpg


Jeg håpet i det lengste at den inneholdt en esp8266 brike slik SonOff'en gjør. Denne ville da ha kunnet blitt programmert med Arduino/Lua, men det gjør den ikke... Ikke bare er den uten denne åpne og populære standarden, men den er helt nedlåst for all kommunikasjon annet enn ved bruk av appen. Det finnes ingen API, og det finnes ingen måte å sende instruksjoner til den - enn så lenge...

Strømkontakten skal kunne håndtere 16A med en maks. effekt 3500 W. Det er et krav om WiFi: 2,4 GHz, 802.11b/g/n som er standard for de aller fleste 'smarthus' / home automation systemer.
Bruksanvisning fra Biltema ligger på deres hjemmeside.

Anbefaling
Enheten er lett å sette opp, og fungerer prikkfritt både i og utenfor eget nettverk. Du trenger ikke 'pare' den på nytt om du flytter den til annet støpsel. Flere telefoner kan styre samme enhet, og du kan styre flere kontakter fra samme telefon. Du kan også styre flere enheter på forskjellige lokalisasjoner (hjemme/hytta).
Dersom du ønsker fjernstyring av HLT eller lys, vil denne enheten være perfekt for deg. Dersom du derimot allerede har et smarthus system som du ønsker denne integrert sammen med, lar det seg ikke gjøre.
Ingen har foreløpig klart å hacke styringen av denne, men det er vel bare et tidsspørsmål :)

Jeg er fornøyd...
 
Sist redigert:
Jeg har brukt den i 1 år på varmepumpa..funker fint.. men tingen er at biltema ikke selger den lenger..
 
Hva faen. Da må jeg finne en tilsvarende. Jeg sjekket jo nettsiden deres for en times tid siden, uten å sjekke lagerstatus dog. Får sjekke ut linken obersten ga meg.
 
Både Sonoff og TP-Link har samme funksjon, og de krever ingen programmering.
Lenker lenger opp i tråden
 
Nei, de krever ingen programmering, men de kan vel ikke programmeres heller hvis man vil ha en annen setup?
 
Veldig lik de andre. Her er appen. SonOff er ikke plugget inn
SonOff kan i tillegg hackes, men det er ikke nødvendig for standard bruk
264f02f10ec2f268641138eda5760713.png
 
Tilbake
Topp