Informasjon om endret drikkevannskvalitet i Oslo

AndyHagen

Norbrygg-medlem
Hei,
Viderformidler info utgitt av Oslo VAV i dag:

********************
Informasjon om endret drikkevannskvalitet

På grunn av høyt forbruk på nettet starter Vann- og avløpsetaten i dag opp reserveanlegget for å kunne øke produksjonen.
I forbindelse med dette kan det forekomme endringer i vannkvaliteten.
Det kan oppleves at fargen på vannet er endret, men det er ikke farlig å bruke eller drikke vannet. Bruk vannet som normalt.

Følg med for oppdatering på vår nettside

Oslo Vann og Avløp Drikkevannskvalitet

Med vennlig hilsen
Merete Johnsen
+47 234 40 324

Vann-og avløpsetaten
Kundeseksjonen
oslo.kommune.no
Sentralbord: 21 80 21 80
 
Og jeg som skal brygge i helga. Har du noen formening om hvorvidt dette vil påvirke visse målte egenskaper ved vannet i merkbar grad, @AndyHagen?
 
Og jeg som skal brygge i helga. Har du noen formening om hvorvidt dette vil påvirke visse målte egenskaper ved vannet i merkbar grad, @AndyHagen?
Det er dessverre for lite info til å si noe sikkert om dette.
Endret farge betyr trolig at felleprosessen av organisk stoff/humus er annerledes/dårligere. Det trenger ikke å endre på andre parametere i vannet.
Organisk stoff kan gi ørlite mer smak, samt noe mer lukt og smak av klor hvis dette brukes. Klor forsvinner med koking, og trolig i stor grad allerede ved vanntemperaturene før mesking.
Hvis du er i tvil om smak og synes kaldvannet smaker litt underlig, kok opp vann og kjøl ned. Hvis det smaker godt etter kok så er det bare å kjøre på. Kjenner du noe smak fortsatt, så er dette sesongen for IPA, ikke clean pils.

Det skal også sies at denne fargeforandringen kanhende kun er midlertidig under oppstart av anlegget. Det er nok noen hvilende bassenger, tuneller og rør som sparkes i gang, og da mobiliseres det en del gammal morro som trenger litt tid på å bli skylt ut av systemet.

A
 
Jeg skal uansett brygge en engelsk outmeal stout med A09 Pub (tilsv. WLP002) i fri dressur, så det blir nok uansett ikke noe problem for min del. ;)
 
Tilbake
Topp