Ingefærøl

Kanskje litt off-topic, men her er en rask og grei oppskrift på ingefær-te som kan drikkes både varm og kald.
Jeg lager denne rett som det er og synes den er kjempegod :)

150 gram ingefær
2 liter vann
100 gram sukker
1/2 ts salt
1/2 sitron

* skrell ingefær og kutt opp
* kok opp vann, sukker, salt og ingefær, ta det av plata og la det trekke i 30 minutter
* sil av når det er kaldt og tilsett sitronsaft

Jeg har laget denne med og uten sitron, og har ikke testet oppskriften varm med sitron, så har jeg fått med den detaljen også :)

anbefales!

Sitter og funderer litt på om det hadde vært godt med en ren pils eller ale med en litt sterk ingefærsmak ...hmmm ..kanskje det blir en test-batch hehe.
 
bekkern skrev:
Kanskje litt off-topic, men her er en rask og grei oppskrift på ingefær-te som kan drikkes både varm og kald.
Jeg lager denne rett som det er og synes den er kjempegod :)

150 gram ingefær
2 liter vann
100 gram sukker
1/2 ts salt
1/2 sitron

* skrell ingefær og kutt opp
* kok opp vann, sukker, salt og ingefær, ta det av plata og la det trekke i 30 minutter
* sil av når det er kaldt og tilsett sitronsaft

Jeg har laget denne med og uten sitron, og har ikke testet oppskriften varm med sitron, så har jeg fått med den detaljen også :)

anbefales!

Sitter og funderer litt på om det hadde vært godt med en ren pils eller ale med en litt sterk ingefærsmak ...hmmm ..kanskje det blir en test-batch hehe.

Og dropper du saltet, dobler sitronen, justerer sukker til ca OG=1,090 og tilsetter en vingjær så har du en god ingefærvin om et år :) 
 
Tar opp en gammel tråd her. Jeg har satt en 10-litersbatch med ingefærøl, og testet ut denne oppskriften:
200 gram ingefær
To sitron og to appelsiner
400 g brunsukker
400 g candisukker
400 gram ekstra lys maltekstrakt
Bakegjær (1 pose)

FG'en nærmer seg under 1,000, og tok en liten prøvesmak i dag. Det første som slår meg at man trenger mye mer ingefær. Det smaker også sur/tørr hvitvin. Noen tips til karboneringen for å få et søtere brygg? Bør jeg øke sukkermengden i laken til 10g pr liter brygg, eller vil ikke dette ha noe å si for "søtheten" i det ferdigkarbonerte brygget? Kan jeg tilsette candisukker i laken i tillegg til sukkeret, og isåfall hvor mye? Eller bør jeg gå for alternativ søtning her (stevia, dekstrose, e.l.)?
 
Trur ikkje det å auke sukkermengda vil gjere noko for å gjere det søtare. Du vil vel få meir alkohol, eller kolsyre, alt ettersom når du tilsetter laken. Du må ha noko sukker som gjæren ikkje et opp. Noko spesialmalt på høg mesketemperatur kan fungere. Eg veit heller ikkje korleis bakargjær virkar med tanke på utgjæring. På ølgjerar finn du jo grad av utgjæring, og kan tilpasse litt på den måten. Elles virkar vel laktose e.l.

Eg lagar noko ingefærøl. Då har eg tilsvarande 400 g finraspa ingefær som får koke ei stund pr. 10 liter. Då blir det bra futt i det.
 
Tilbake
Topp