Ingefærøl

Ingefær-Øl.
Til 35 Potter Vand tages 9 Pund hvidt Sukker og 16 Lod knust Ingefær; det koger en Time, skummes vel, og tildækkes til det bliver klart; derpaa kommes det i et Kar for at kjøles. Heri kommes Saften af 6 Citroner, men uden Kjærner, den gule Skal af 9, 2 Potter Spiritus og en stor Spiseskee Gjær, den Sidste maa ikke kommes i, før det er passende lunket. Det omrøres vel i Karret, kommes saa paa Ankeret og spundses med det samme. Efter at have lagt 14 Dage i Kjælderen, tappes det paa Flasker, der proppes vel, lægges i vaad Sand og maa ligge atter 14 Dage inden Øllet drikkes.

Jeg har lyst til å prøve å brygge ingefærøl helt fra bunnen av. Jeg har brygget et "sett" som jeg kjøpte fra vinogbar.no noe som var bra. Denne oppskriften er gammel og skriver seg fra den tid da norge var under dansk styre.

Det jeg lurer på er målene Potter, pund og Lod. Og det at det skal stå i kjelleren så kan det tyde på undergjær? Og er det noen som vet hvorfor man må la flaskerne ligge i våt sand?
 
Jalle skrev:
Og er det noen som vet hvorfor man må la flaskerne ligge i våt sand?

Kan det være for at man skal unngå flaskebomber? :)

Jeg smakte ellers en amerikansk øl som var brygget med krystallisert (eller hva det nå enn heter på norsk) ingefær. Den smakte veldig likt ingefærøl, bare mye fyldigere og sterkere.
 
Jalle skrev:
Det kan jo være en mulighet ja. Men hvorfor absolutt våt da? ???
Våt sand er gjerne kaldere enn tørr sand. Gammelt buskmann-triks. Kan det ha noe med temp å gjøre?
 
Angående målene:

Et pund = 0,4984 kg (mellom 1683 og 1887)
En potte = 0,996 l
Et lod = 15,575 g
Et anker = tønne som rommet 39 potter

Neppe snakk om rendyrket undergjær her, men det er vel ingen grunn til at det ikke kan funke. Tror vel mest de lot ting stå i kjelleren fordi man av erfaring visste at ting holdt seg bedre nåt det stod relativt kjølig.
 
Jeg har hørt på et amerikansk forum (homebrewtalk.com) at noen advarer mot ingefærøl i Cornelius-fat. Ingefæret setter visstnok utrolig mye smak i pakninger osv. som kan være vanskelig å få vekk. (Bør tas med en stor klype Burton-salts)  ;D
 
Erlendso skrev:
Ingefæret setter visstnok utrolig mye smak i pakninger osv. som kan være vanskelig å få vekk.

Jeg kan nok tenke meg det, ingefær har jo en sterk og typisk smak/lukt! Greiere å bruke flasker likevel, kanskje?
 
Hvordan gikk det med denne oppskriften, Jalle? Smakte det godt?

Jeg er selv veldig glad i en ingefær-stærk ingefærøl, som jeg smakte i Australia (Cascades, og Bundaberg). Ginger beer er sterkere på smak enn ginger ale, ettersom jeg skjønner på Wikipedia.

Wikipedia har også en oppskrift på ginger beer, som legger opp til flaskebomber ala Tomtebrygg - Skal drikkes men man venter på at den modner.

Jeg gjorde et forsøk da jeg brygget en pale ale, ved å ta ut 8 liter pale ale-vørter og tilsette ekstrakt av ca 100 gram ingefær. For å få en søt smak tilsatte jeg 3 suketter (Natreen) per liter.  Dette ga en lightbrus-smak, som jeg ikke liker. Den rene pale ale'n ble VELDIG god.. men lurer på om ikke ingefæren havner i vasken.

Hvis det finnes ingefærøl-sett som blir godt, så høres det ut som en grei løsning nå til påskeøllet!

Men jeg ser etter en god oppskrift på en noe mere hjemmelaget versjon (ekstrakt eller mesk).

Spesielt er jeg interessert i å få til en sødme som ikke forgjæres. Leste noe kort om uforgjærbare sukkerarter og 'beer enhancer'.. Er dette noe?
 
Så vil jeg prøve noe lignende til påskebrygget!

14 dage i kælderen kan ikke levne meget restsukker?

Jeg sendte en mail til Bundaberg i Australia, de lager en forgjæret ingefærøl-brus. Det eneste de kunne avsløre omkring oppskriften var at gjærstammen het "Sorbitan Monostearate (491)"...  hehe, ikke veldig hjelpsomt. Kan vel så gjette at det er en tørrgjær de bruker.

Så fikk jeg også en død link til bekrivelse av bryggeprossessen. (Takke seg til mikrobryggeriene som ikke er så gjerrige med oppskriftene!)

Ser på hjemmesiden til Bundaberg at de har et sukkerinnhold på 10,8%! Svarer til en FG på 1,040 - hører jeg flaskebomber?
 
mojo skrev:
Ser på hjemmesiden til Bundaberg at de har et sukkerinnhold på 10,8%! Svarer til en FG på 1,040 - hører jeg flaskebomber?

Denne sukker-% som oppgis er antakelig OG og ikke FG på brygget! ;)  Bare se på f eks ølflasker kjøpt i Tsjekkia, der står dette også. Det er noen land der det ikke er lov å oppgi OG i % siden det kan gi inntrykket av at ølet inneholder såpass mye i alkohol ;).
 
Eduard skrev:
mojo skrev:
Ser på hjemmesiden til Bundaberg at de har et sukkerinnhold på 10,8%! Svarer til en FG på 1,040 - hører jeg flaskebomber?

Denne sukker-% som oppgis er antakelig OG og ikke FG på brygget! ;)  Bare se på f eks ølflasker kjøpt i Tsjekkia, der står dette også. Det er noen land der det ikke er lov å oppgi OG i % siden det kan gi inntrykket av at ølet inneholder såpass mye i alkohol ;).

Det er oppgitt som næringsinnhold, så det må være FG. Det er egentlig heller ikke en øl. Bare en forgjæret ingefærbrus. Smaker GODT!  Ikke som norske ingefærbrustyper jeg har smakt, men mere futt og smak.

Må nok lage selv! Ser noen ingefær-sukkerøloppskrifter på nettet.. med sitronsaft, sitron-"zest", sukker og revet ingefær. Gjæres uten trykk i 1 døgn, så ei uke på flaske.
 
Aha  :idea:

Det høres da søtt ut :). Det er da sikkert slikt at gjæringen avbrytes veldig fort da. Kanskje noe man kan prøve hjemme ved å tappe vørteren på flaske med litt gjær, for så å sette flaskene i ovnen på 80 gr. i en stund slik at gjæren (forhåpentligvis) drepes? Vel, det høres ut som en oppskrift for håndgranater  :confuzed:
 
mojo skrev:
Jeg sendte en mail til Bundaberg i Australia, de lager en forgjæret ingefærøl-brus. Det eneste de kunne avsløre omkring oppskriften var at gjærstammen het "Sorbitan Monostearate (491)"... 

I alle fall ikke særlig hjemplsomt når sorbitan monostearat er et ester som brukes som emulgator i fødevarer (e-nummer 491), og ikke en gjærstamme... Et typisk eksempel på at det sikkert er PR-folk som tar seg av spørsmål fra kundene, og ikke bryggere.
 
Hvist du benytter deg av fat, og kunstig karbonering, kan det jo vere mulig å tilsette gjærstopp og sukkerlake for å oppnå ett søtere resultat.
Har dog ikke noen erfaring med det selv.
 
Hei, plukker opp denne igjen.

Har selv smakt Bundaberg i varmen i Australia og den er veldig god, men personlig vil jeg faktisk foretrekke den mindre søt. For å ha et alkoholfritt alternativ lagde vi for et par år siden en ekstra sterk "ginger cordial" med redusert sukkermengde. Denne blandet vi bare med farris. Litt mindre kullsyre enn ingefærøl, men man slipper flaskebomber.

Siden denne hadde mindre sukker kunne den ikke lagres så lenge, så det vi ikke drakk de første dagene frøs vi som isbiter.

Har mistet oppskriften, men om jeg lager igjen til sommeren så skal jeg poste den her :)
 
Jalle skrev:
Hei. Joda, Ingefærølet smakte aldeles fortreffelig og er drukket opp for lenge siden. :beersmiley:

Har du en oppskrift Jalle, som ikke er skrevet på gammaldansk? Og kanskje med litt detaljer om flasking og tider og slikt? Har lyst til å teste. Må man virkelig tilsette sprit? Og hvilken gjær brukte du?
 
mskogly skrev:
Har du en oppskrift Jalle, som ikke er skrevet på gammaldansk? Og kanskje med litt detaljer om flasking og tider og slikt? Har lyst til å teste. Må man virkelig tilsette sprit? Og hvilken gjær brukte du?

Jalle er lite aktiv på forumet for tida, siste registrering var 21. april. Så det spørs om kanskje nokon andre har noko å bidra med.
 
Tilbake
Topp