Har laget en lager et par ganger nå med sasz.. Sist nå laget vi den samme men den smaker ingenting..samme oppskrift..
Humlesmaken er borte..
Er der så veldig mye forskjell på samme humle?
Kjøpte saaz fra en annen plass nå sist..
Det spiller vel ganske stor rolle både hvor lenge og hvordan humla er lagret. Så jeg har ikke vanskelig for å tro at dere kan ha vært uheldige. Stoffene som gir bitterhet, smak og aroma, er ganske flyktige, har jeg forstått.
Var de merket med år for innhøsting? Hvordan var fargen? Hvordan var de pakket?
Dårlig tegn at den ikke var nedkjølt, synes jeg. Og hvis den ikke luktet noe særlig, har den antakelig ikke vært oppbevart kaldt, heller. Og da ... vel, da har du betalt for noe helt annet enn det du har fått. Sånt er rett og slett kjeltringstreker.
Tror det man kan oppleve så stor variasjon. Og lagring/oppbevaring må nok ta sin del av skylden.
Man hører ofte at gjær og temperatur er nøkkelen til godt undergjæret øl. Men har også lest (husker ikke hvem som skrev det) at for å få til en god lager så må humla ha topp kvalitet.
Om en 2015 humle fra et dårlig humleår er bedre enn en korrekt lagret 2014 humle (som var et bra år?) kan kanskje andre si mer om.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.