Inline temperaturmåler/termometer motstrømskjøler

Drot

 
Jeg er på utkikk etter en måte å få lest av temperatur litt enklere på ferdig avkjølt vørter fra motstrømskjøleren.
Pr. nå må jeg holde et stikk-termometer i strålen ut av enden på slangen med vørter ut fra motstrømskjøleren, eller måle i gjæringskaret.
Jeg tenker en inline temperaturprobe til digital display, eller et ganske nøyaktig termometer.
Jeg ser brewshop har noen alternativer. Noen som har erfaring med disse?
Eventuelt andre anbefalinger? DIY løsninger er også aktuelt såklart.

Inline termometer
BLICHMANN THRUMOMETER
GRAINFATHER WORTOMETER - INLINE THERMOWELL

Er det mulig på grainfather wortometer å koble til hvilket termometer/probe man ønsker, uten fare for lekkasje?
 
Lekker ikke med Grainfather wortometer, kan bruke hvilken som helst probe der så lenge den får plass i hullet.

Har du mulighet så kan du jo sette på en slik ut fra kjøleren din, koster jo litt pæng da.

 
Det ligger et billig, ubrukt Thrumometer på Finn...

 
Har vurdert dette selv, men foreløpig har det fungert greit uten. Tapper tidlig en slant i hydrometer for å måle OG. Måler da temperaturen. Justerer flow ved behov. Er ikke så nøye om jeg treffer pitch temperatur helt perfekt, er den 2-3 grader lavere går det helt fint.

Det ligger et billig, ubrukt Thrumometer på Finn...

En hundrelapp ekstra for wortometer.

Hadde mye heller kjøpt det. Skal jeg ha noe sånn gidder jeg ikke en cirka løsning som thrumometeret er. Da fungere dagens løsning like godt.

Nytt koster 250,-
 
Skulle akkurat til å kjøpe den Thrumometer på finn, så oppdaget jeg at det var 3/8".
Resterende av slanger, rør og koblinger er 1/2", så blir dumt å strupe ned for temperaturavlesning tenker jeg.
Ser at Grainfather sin også er 9mm (3/8" ish).

Det jeg merker er at etter hvert som zChiller er i "drift" med vørter og vann, så klarer vannet å avkjøle selve godset mer og mer, så vørteren kommer ut kaldere og kaldere. Da kan det være kjekt med enkel avlesning av temperatur for å justere flow av kaldvann.
 
T-rør og ‘vanlig’ analogt termometer. Har muligens begge som du kan få…
1688491819463.jpeg
 
Motsier du ikke deg selv en smule her?
Nja poenget er at nåværende løsning fungerer greit. Da ser jeg ikke poenget med thoughmeteret til Blichmann. Den er ikke like nøyaktig som med wortometer hvor du har mulighet til digitalt termometer. Dersom jeg først kjøper noe så er det for å få en åpenbar forbedring. Men for meg er jeg usikker på nytteverdien.
 
Vi har brukt noen som likner på denne: Yalla-termo fra Ali. Har en dyrere variant av termopar som er mer nøyaktig også.
Taper den bare utenpå røret og legger noe isolerende utenpå. En sur sokk bringer lykke. Løsningen bifalles ikke av Justervesenet, men det blir definitivt øl av det. Skulle vi bomme med et par grader, måler vi litt mer nøyaktig i gjæringskaret og justerer tempen derfra.
 
Tilbake
Topp