Innkjøpsliste nybegynner (BIAB)

ville hatt 2 gjæringskar, der minimum en av dem har kran.
På den måten får du overført til nytt kar når du skal tilsette sukkerlake og flaske fra det fatet.
Du sier 10 til 15 liter brygg, hvi du kommer veldig nærme 15 bør du vurdere større gjæringskar? greit å ha litt plass til hissig gjæring.
Jeg har ingen er faring med den flaskefylleren du linker til, men jeg er veldig fornøyd med å ha min rett på krana som sitter i gjæringskaret..
en slik: https://www.bryggselv.no/flasking/tilbehør/Tappestang/Flaskefyller--tappestang-400045-p0000000392

Lykke til :)
 
Bor du i nærheten av en Coop Obs så ville jeg tatt turen dit å kjøpt den 18L rustfrie gryta der. Perfekt for 10L batcher, i rustfritt stålm med tykk bunn. Lettere å rengjøre, og man får fordelt varmen mye bedre.
 
Ikke glem silikonslanger, et par meter bør holde.
Kjøp et par sprayflasker, evt ta vare på noen du tømmer.
Klistre-termometer til gjæringskarene er også veldig kjekt.

Mitt heteste tips rundt vekter er at det er vanskelig å finne en god vekt til små mengder humle.
Jeg fikk tak i en te/kaffe-vekt fra en gave/sjokolade/kaffe-butikk for et par hundre kroner, den er nøyaktig som bare det (måler tidels gram).

Hanskene trenger du egentlig ikke, da skal du klumse mye.
Kan anbefale å plukke opp et pyrex-målebeger (1-2L) på clas heller enn plast, men er vel ikke nødvendig.
Litt mer eventuelt er også spraymalt, gjærnæring og klarningsmiddel. Haster ikke med noen av dem.
 
Takk for gode forslag folkens! Det kommer godt med :)

Du sier 10 til 15 liter brygg, hvi du kommer veldig nærme 15 bør du vurdere større gjæringskar? greit å ha litt plass til hissig gjæring.
Da holder jeg meg et stykke under 15 liter til å begynne med. Tenkte også at det er greit å begynne med mindre volum og så øke det seinere når jeg har fått litt erfaring og føler jeg har kontroll.

Oppdatert liste:

Coop: Cookware gryte 20L 599,-
Bryggeland: Meskepose (30x30x35cm) 159,-
Clas: Damprist (falsk bunn) 90,-
Bryggselv: Litermål 3L 99,- (evt. Pyrex 1-2L om jeg finner)
Clas: Kjøkkenvekt 149,-
Bryggselv: Bryggeskje hvit 39,-
Clas: Termometer 139,-
Bryggeland: Hydrometer 59,-
Bryggeland: Målesylinder 49,-
Clas: Sil 50,-
Biltema: Trakt 50,-
Jula: Bøtte 15L 3 stk 30,- (90)
Jula: Bøttelokk 3 stk 15,- (45)
Bryggeland: Gjærlås 3 stk 19,- (57)
Bryggeland: Foring/pakning til gjærlås 3 stk 9,- (27)
Bryggeland: Termometer klistremerke 3 stk 49,- (147)
Bryggselv: Tappekran 59,-
Bryggeland: Automatisk hevert 159,-
Bryggselv: Flaskefyller 79,-
Bryggselv: Silikonslange 2 stk 79,- (158)
Bryggselv: 24 x 0.5L flasker med patentkork 369,-
Bryggeland: Flaskebørste 19,-
Bryggselv: Star San (2.4DL) 149,-
Bryggselv: PBW 450G 129,-
Clas: Sprayflaske 2 stk 35,- (70)

Sum: 3039,-

Eventuelt:
Kaffevekt
Vørterkjøler
Spraymalt
Gjærnæring
Klarningsmiddel
 
Etter å ha brygget noen batcher på BB30(25L), så har jeg lyst å gå ned til 10L batcher igjen. Bryggedagen blir kortere, du får brygget oftere, og du har plass til mer øl til gjæring. Da kan man eksperimentere og prøve ut flere øltyper, vinnvinn. Bruk 0,33 flasker istedet for 0,5, så får du flere flasker med øl også.
 
Tilbake
Topp