Innspill på oppskrift?

90 minutters mesk ser vel litt unødvendig ut. Søker du på forum ser du at 30-40 minutter er nok, 60 minutter er ihvertfall nok.
Når det gjelder maltseddelen så ser den vel grei ut - gir en pale ale på den lettere siden.
Når det gjelder humletilsetningene så vet vel du best hva du foretrekker, av smak og av bitterhet.
35IBU gir ikke mye bitterhet, er vel normal pils-bitterhet.
Ikke misforstå meg - jeg syns det er fint nivå på en lager.
Når det gjelder smak/aroma - humle må du nok gjennom noen brygg for å finne dine favoritter. :)
(....eller- du kan gå for saaz hele veien.....)
 
Det blir vel en APA, det der - med amerikanske humler og tørrhumling. Kunne kanskje kalles en "session IPA", også - men er kanskje litt for alkoholsterk og humlesvak til det?

Blir den litt tørr/tynn når du mesker på 64? Er usikker på om carapils'en veier opp den effekten. Zainasheff & Palmer mesker lys APA på 67 grader (Brewing Classic Styles, s.134/135). 64 grader drar kanskje i retning session IPA, forresten? (Gjekk opp til 40 IBU, så er det nok definitivt en session IPA.)
 
Sist redigert:
90 minutters mesk ser vel litt unødvendig ut. Søker du på forum ser du at 30-40 minutter er nok, 60 minutter er ihvertfall nok.
...)
Søker du på forum så finner du vel femten forskjellige svar på ti spørsmål ;)
Tidlig i bryggerfasen stolte jeg også på at 30-40 minutter og ihvertfall 60 minutter var nok.
Men merket at jeg på øl som skulle ha meget god utgjæring gjerne havnet noen knepp over ønsket nivå.

Når du mesker så lavt som enstegs 64 graders mesk tar konverteringen betydelig lengre tid, og selv etter at all konvertering av stivelse er ferdig vil det foregå en konverting av ugjærbare sukkerarter til gjærbare.

Så hvis målet er høy utgjæring og lav FG hvilket en mesk på 64 grader jo må være, så ville jeg gått for 90 minutter slik forfatteren av oppskriften har anbefalt. Obs som Finn Berger skriver over, det kan også bli et øl med for lite fylde, tynn øl.

90 minutter mesketid på øl der det er ønskelig med høy utgjæring (f.eks. tysk pils) funker beviselig på mitt meskeutstyr og oppsett ihvertfall. Men vil du spare tid på mulig bekostning av noen knepp høyere FG så funker det fint med kortere mesketid, f.eks. en time.

For å kommentere den aktuelle oppskriften så er jeg enig med Finn Berger, kanskje du burde legge deg litt høyere i mesketemperatur, en utgjæring på 74% ifølge oppskriftens OG/FG er ikke spesielt høy, men det er vel derfor du prøver med 10% Carapils for å gi tilstrekkelig fylde for å balansere så lav mesketemperatur.
 
Sist redigert:
Har bare 3 batcher historikk selv, men høres god ut den du har der :). Sliter med ekstremt bunnfall på whole-grain. 3-5 liter forsvinner av en batch på 23-25 liter. Bruker håndkvern og maler opp passe nok. Er dette et vanlig problem?

Jeg har brygget en god del batcher nå, og ville bare kommentere dette med bunnfall. Det blir gjerne en del, og mer enn man tror! Får vel mellom 1-3 liter ca på en vanlig batch. Har funnet ut at for å til sist ende opp med 25 l (50 x 0.5l), må jeg ha et preboil-volum på ca 32 liter. Forsvinner 2-3 liter under koking, 1-3 liter i bunngrums, og ca 1 liter i bunnfall under gjæring, samt bittelitt under sekundærgjøring. Bruker du humleposer under koking, blir det mindre svinn. Mvh.
 
Takker så mye for tilbakemeldinger :) Tror jeg prøver meg på et par to grader høyere mestetemp, så får vi se hvordan det blir!
 
Tilbake
Topp